23948sdkhjf

Ida Auken vil udvide miljøzoner til personbiler

Beslutning om flere og skrappere miljøzoner inden årets udgang.
Det får betydning for brugtbilmarkedet, hvis miljøminister Ida Auken (SF) beslutter at indføre flere miljøzoner og udvide den eksisterende miljøzone i hovedstaden både geografisk og til person- og varebiler, som trængselskommissionen foreslår.

Der kan nemlig blive sat flere ældre biler til salg eller sendt til skrotning, fordi de ikke længere må køre i en miljøzone.

Hun træffer beslutningen inden nytår om renluftzoner.

- Vi ser på, hvordan andre lande i EU har fået renere luft i deres byer, og hvad konsekvenserne er for borgere og erhvervsliv. Arbejdet tager længere tid, end jeg havde håbet, men regeringen tager inden jul stilling til indførelsen af renluftzoner i de større danske byer, erklærer Ida Auken.

De eksisterende miljøzoner ligger i København/Frederiksberg, Odense, Århus og Ålborg.

Ældre benzinbiler

Trængselskommissionen er ikke særlig konkret med hensyn til grænseværdier, der i givet fald skal gælde for køretøjer under 3500 kg, hvis EU’s værdier for luftkvalitet ikke overholdes i 2015. Der tales om "ældre benzinbiler og dieselbiler uden partikelfilter".

Til gengæld anbefaler kommissionen kun at overholde EU’s grænseværdier og ikke WHO’s, der er betydeligt lavere end EU’s. Effekten vil være 8,6 procent lavere NOx-udledning og 19,2 procent færre partikler (det gælder kun de forholdsvis store partikler i størrelsen PM2,5).

Zonemærkat

Det vil tillige betyde en ekstra udgift for bilister. I Tyskland koster et miljøzonemærke 75-150 kroner.

Videre tvinges nogle bilejere til at udskifte deres ældre bil, hvis de ønsker at køre i en miljøzone. "De kan i den forbindelse risikere et værditab," hedder det i kommissionens rapport.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094