23948sdkhjf

Nyttig opslagsbog på værkstedet

Mekanikerens følgesvend, er nu kommet i ottende udgave, og den er en sand guldgrube af nyttige oplysninger.
Man behøver ikke kikke ret længe i Mekanikerens følgesvend, før man opdager, at her er virkelig en bog, som henvender sig til den professionelle mekaniker. I takt med at bilerne fyldes op med mere og mere kompliceret elektronik, stiger behovet for viden, og det er netop hvad denne bog imødekommer. Med sine 427 sider fordelt på 19 kapitler inklusive stikordsregisteret, kommer bogen hele vejen rundt.

Hvert kapitel har sin egen farve markeret med en fem millimeter bred stribe, hvor også kapitlets navn fremgår. Det skaber overblik og selv efter kort tids brug, kan man navigere efter farverne og derved hurtigt finde frem til det relevante.

Kort og præcis

Mekanikerens følgesvend er i den nuværende udgave blandt andet blevet opdateret med det nyeste indenfor el- og hybridsystemer, LED- og xenonlygter og AGM startbatterier. Sikkerheden er vægtet højt, og nu finder man også oplysninger om sikkerhed ved arbejde med aircondition, el- og hybridbiler samt gasudladningslamper. En af bogens store forcer er dens korte og præcise måde at forklare tingene på. Eksempelvis finder man under skift og håndtering af xenonlamper korte men nøje anvisninger på hvad man skal gøre, hvis en lampe går i stykker: "Rummet skal forlades i 20 minutter, og udluftes på grund af giftige gasser". Også den fare som el-og hybridbilernes store spændinger kan udgøre, er omtalt. Men også de skader man uforvarende kan komme til at forvolde ved at afbryde eller tilslutte styreenheder med tænding eller at sætte en spændingsførende ledning til stel. Grundig på den gode måde

Forfatterne indleder afsnittet, Fejlfinding og diagnose, på en god måde. Det er med nogle generelle forudsætninger for rigtig fejlfinding. Her gøres der nemlig opmærksom på, at man ikke altid skal forlade sig på det, som læses ud. En mekanisk fejl kan nemlig give udlæsninger, som ikke har bund i virkeligheden. Der gøres også opmærksom på, at når egendiagnosen ikke rækker, så er der kun den hårde vej med de manuelle målinger.

Herefter går bogen videre med en systematisk gennemgang af fejlfinding på diesel- og benzinmotorer. Her finder man blandt andet en komplet gennemgang af fejlfinding på først lavtrykssiden og derefter højtrykssiden, og vel at mærke med nøjagtige anvisninger på hvad man konkret gør for at finde fejl på komponenterne. Afsnittet er for dieseldelen indbefatter også diagnose for commonrail systemer som Bosch type 1,2 og 3 og Delphi, men underligt nok ikke for biler med pumpedyse system.

Nyttige fejlfindingsskemaer

Bogen er spækket med fejlfindingsskemaer. De giver hver for sig et hurtigt overblik gode bud på fejl, og er hver for sig nyttige værktøjer. Fejlfindingsskemaet over røgdiagnosen fylder fire sider, og her angives symptom, mulig grund, behandling og endelig er der bemærkninger, som på en fin måde nævner mulige faldgruber. Det fortsætter med alt lige fra dieseldyser over HC/CO målinger til skema over fejl på koblinger og airconditionanlæg.

Længere fremme er der en oversigt over klemmebetegnelserne. Den er rar, for her får man hele overblikket og som en bonus, er der også en samlet oversigt over hvad generatorklemmebetegnelserne på mere end tyve andre fabrikater hedder i forhold til Bosch klemmebetegnelserne.

Bogen har trods alt sine begrænsninger. Det ses blandt andet på oversigten over farvekoderne til ledningerne, for her angives farverne kun for mærkerne Alfa Romeo, Fiat, Opel og Ford - resten må man lede forgæves efter. At man stadig vælger at medtage systemer og ting som for længst tilhører fortiden, kan godt undre, da bogen generelt er fuld af det nyeste. Ting som tændingsanlæg med kontakter, karburatorer og mekaniske indsprøjtningssystemer som K- og KE Jettronic er for længst passé, og burde vige pladsen for en udbygning af en mere dybtgående beskrivelse af alt det nyeste. Men det rører ikke ved det faktum, at bogen er en nyttig og uundværlig opslagsbog for den moderne mekaniker.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078