23948sdkhjf

Meget forskellige visioner om elbilernes fremtid

Elbilskonferencen i Horsens bød på mange spændende indlæg, men den afslørede også, at der er mange bud på fremtidens bil.
BET, Business in E-Transportation, konferencen i Horsens om elbiler 3. oktober havde tiltrukket knap 100 interesserede fra mange forskellige brancher og var foreløbigt den tredje BET-konference. Konferencen handlede om elbilerne og deres muligheder, og tydeligvis var der uenighed om, hvilken retning udviklingen vil gå.

Dagen bød på flere notabiliteter som Henrik Fisker og Marc Rimac, som hver for sig fremlagde deres visioner om elbiler og deres muligheder. Men der var også et indlæg fra olieindustrien i form af Sjur Haugen fra Statoil, som påpegede, at gas kunne være en oplagt mulighed, mens Olivier Paturet fra Nissan påpegede, at 0-udledning kunne handle om mere end blot el. Henrik Fisker, som står bag bilen Fisker Karma, lagde fra starten ud med at påpege, at plug in hybridbilerne var det eneste rigtige at satse på. Marc Rimac var på den anden side fortaler for de rene elbiler, mens Sjur Haugen mente, at gas ville være en oplagt mulighed sammen med elbilerne.

Plug in hybrid er fremtiden

I sit indlæg kom Fisker ind på, at rækkevidden er alfa og omega, da en elbil skal kunne bruges til det hele. Altså kortere ture, men samtidig skal bilen også kunne klare ferieturen til Italien uden lange stop for at lade op. Med hensyn til salget af plug in-hybridbilerne, vil det gå som det gjorde med fladskærmsfjernsyn, som i starten var et luksusprodukt for de mest velhavende, men som på grund af masseproduktion er kommet ned i en pris. Så indtil der kommer en egentlig serieproduktion, vil elbiler uanset teknologi, være forbeholdt det mere velhavende segment. Undersøgelser har også vist, at køberne af Fisker Karma-bilerne typisk har adskillige biler, og dermed kan tillade sig at købe en ny form for teknologi, da de har det gammelkendte at falde tilbage på men også, at hybridteknologien giver dem den ekstra sikkerhed, som er så vital. Beskatningen er en anden hæmsko, og så længe der beskattes efter andre parametre end bilens CO2-udledning, vil den være skæv uanset, hvilken anden måde der end beskattes på. Endelig kom Henrik Fisker ind på, at danske virksomheder har mulighed for at komme med i front, og her vil det spirende marked i Kina være oplagt.

Gas kan afløse benzin

Olieselskabet Statoil har som et af de eneste energiselskaber oprettet en afdeling for alternativ energi, og foreløbig er norske Sjur Haugen den eneste ansatte. Han påpegede som udgangspunkt, at der var fossilt brændstof nok til mindst 100 år endnu, men han pegede også på, at det eneste alternativ til olie og benzin er gas i form af enten LNG eller CNG, altså flydende naturgas eller komprimeret naturgas, hvor det sidste tilmed kan blandes med flere former for biogas. Statoils engagement inden for alternative brændstoffer er i stigning. I 2007 lå andelen på 2,3 procent, den er i 2012 vokset til 6,2 procent, og Statoil står foreløbigt bag fem ladestationer i Norge.

0-100 km/t på 2,8 sekunder

Manden bag verdens hurtigste elbil, kroaten Marc Rimac, fortalte om sit projekt om at skabe den elbil, som får en hvilken som helst konventionel superbil til at gå bagud af dansen. Tydeligvis skabte indlægget fra den stilfærdige og kun 25-årige kroat enorm respekt i salen. I stille og rolige vendinger fortalte han om sin passion for elbiler, som var startet med løb i en BMW ombygget til el. Først blev han kørt bagud på racerbanen, men efterhånden som han fik mere og mere styr på processerne, begyndte resultaterne at komme og i takt med det, blev de svedne grin fra de andre mindre og mindre. De var forsvundet, da han endte med at vinde over samtlige af de voldtunede benzinbiler. Indlægget handlede også om markedet, og hvor det at købe ind, ikke altid er lige let. Derfor står firmaet Rimac Automobili selv bag så godt som alle komponenterne i bilen og de 23 patenter, som bilen indeholder. Marc Rimac lagde også vægt på at understrege, at hans virksomhed ønsker at dele sine komponenter med resten af branchen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078