Skrotbidrag forhøjes til 101 kroner
Skrotpræmien nedsættes trods modstand fra ophuggerne.
I lovudkastet i sommer var forslaget 96 kroner. Til gengæld efterkommer Ida Auken i planen et udbredt brancheønske og opgiver en årlig pristalsregulering af afgiften, der opkræves sammen med den årlige ansvarsforsikring.
Hun fastholder, at præmien (eller godtgørelsen) for at aflevere en udtjent bil til en godkendt ophugger nedsættes fra 1750 til 1500 kroner.
De nye takster skal gælde fra 1. april 2014, hvilket er to måneder senere end angivet i lovudkastet.
Målet er nedbarbering af det opsamlede underskud på 83 millioner kroner ved årets udgang, så der er økonomisk balance ved udgangen af 2017.
Folketinget førstebehandler lovforslaget den 31. oktober.
Foreslår pant
Miljøministeren ignorer flere skeptiske og negative høringssvar over for sænkning af skrotpræmien.
- Justeringen af miljøbidraget vil ikke sikre, at der fortsat kan optjenes 1500 kroner per bil, der skal udbetales i skrotningsgodtgørelse, mener direktør Børge Madsen, Dansk Autogenbrug. Det skyldes forventning om kortere levealder for mikrobiler.
DAGs alternativ til højere miljøbidrag er et pant på nye biler på mellem 1000 og 2000 kroner, som producenter eller importører skulle betale.
Bilgenbrug Danmark, BGD, foreslår et pant på 1200-1500 kroner.
Håndværksrådet og Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, CAD, er inde på samme tanke ved at lufte, at producenter og importører kunne bære en større del af skrotningsudgifterne.
FDM foretrækker i givet fald en tilbagevenden til den nuværende skrotpræmie frem for kampagner, hvis det dokumenteres, at flere biler bortskaffes på ulovlig vis.