23948sdkhjf

Team Glads Wildcat igen Dakar-feltets hurtigste

En knækket bagaksel har ikke spoleret ambitionen om at vinde det 5500 kilometer lange Intercontinental Rally 2014.
Bilforhandler Jacob Glad og Philip Volmer Hansen, begge 41 år, startede den 20. januar deres andet forsøg på at vinde et Dakar-rally og tog fra den første dag føringen i bilernes klassement. Men bedst som det gik, var de på nippet til at blive stoppet.

Forsøget på at gennemføre og vinde det 5500 kilometer lange Intercontinental Rally fra Almeria i Spanien til Dakar i Senegal blev allerede på løbets anden dag truet af en knækket bagaksel på det danske teams fyrige QT Wildcat 500 DKR. Det var dog ikke nok til at spolere det danske teams ambitiøse stræben efter sejren, oplyser en pressemeddelelse fra Bilcentret Peer Glad A/S i Kalundborg.

Supportholdets mekanikere Søren Sparvath og Lars Bo Hansen samt en fingerfærdig nordvestafrikansk smed fik den knækkede aksel foret med et tilpasset rør og svejst sammen, så Wildcatten kunne fortsætte mod Dakar.

I de følgende dage har Jacob Glad og Philip Volmer Hansen kvitteret ved at være feltets hurtigste bil i mål på dagsetaperne. Ganske som på løbets første dag.

- Vi skal have indhentet en forsinkelse på godt to timer i forhold til den førende bil, men vi er kun halvvejs til Dakar, så vi fortsætter for fuld fart. Wildcatten er i topform, og med langvarige marchhastigheder på 140-150 km/t har vi indhentet noget af det tabte. Faktisk har topfarten på et tidspunkt været helt oppe på 170 km/t, fastslog Jacob Glad i teamets seneste døgnrapport sendt fra Boujdour i Vestsahara.

Så bortset fra løbets anden dag, da Wildcatten var på nippet til at slå en kolbøtte, men endte med at lande så hårdt med bagenden, at akselrøret revnede netop dér, hvor hjulophæng og affjedring er fikseret, har Team Glad markeret sig som feltets hurtigste bil - og til tider mindre end et minut langsommere end feltets hurtigste motorcyklister.

- I det seneste døgn har vi forceret dybe og vanskeligt passable slugter, den ene efter den anden, men det sparede os for en lang omvej. Nu er vi på vej mod Mauritanien og løbets mest krævende terræn, men i modsætning til løbet i 2013, er vi i år mindre nervøse for at køre i sandklitterne, for vi kan trække på erfaringerne fra i fjor, tilføjer Jacob Glad.

Feltets biler er fortsat kørende, omend flere har haft tekniske problemer, mens nogle af motorcyklisterne har været direkte uheldige. To af de seks danske MC-kørere har været udsat for styrt. Den ene slap med en forstuvet ankel, mens den anden pådrog sig et dobbelt benbrud og måtte bringes til behandling på et nærliggende hospital.

Stillingen ved pausen halvvejs til Dakar

Bortset fra dagen med akselbruddet har Team Glad været hurtigste bil på alle rallyets specialetaper, og det danske hold er - efter den seneste etape frem til Boujdour - nu på en samlet andenplads - 69 minutter efter det førende hold i bilernes klassement.

1. Rainhard Friedl/Pauline Friedl, Østrig, Mitsubishi Pajero Evolution, 21:35:00 timer.

2. Jacob Glad/Philip Volmer Hansen, Danmark, QT Wildcat 500 DKR, 22:44:00 timer.

3. Pavel Rezny/Alexandr Semenov, Tjekkiet, Toyota Land Cruiser 70, 24:09:00 timer.

Links til Team Glad under løbet:

http://glad.dk/

http://challengeyourself.dk/

http://challengeyourself.dk/intercontine...

http://www.intercontinentalrally.com/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095