Biler vejer tungt i finanslovforslaget
Finansministeriet regner med 195.000 nye biler i 2015.
Registreringsafgiven ventes at indbringe godt 16,5 milliarder kroner eller 800 millioner kroner mere end i år og 1600 millioner mere end 2013. Det er stigninger på gennemsnitlig 5,5 procent.
Finanslovforslaget regner med et salg på 195.000 biler næste år. Det ligger 3000 over skønnet for indeværende år. Sidste år blev der solgt cirka 180.000 biler.
Tilpasningen i kølvandet på mikrobilernes indtog er ved at være slut, vurderer regeringsøkonomerne. Flere store biler vil blive solgt som erstatning for gamle biler.
På langt sigt ventes dog færre afgifter fra købsafgiften, fordi små biler vejer mere i bilparkens sammensætning.
Økonomisk vækst stiger til to procent
Det afspejler regeringens forventning om en relativ høj vækst i forhold til en håndfuld år med minus- og lavvækst. Fundamentet for optimismen er stigningen i beskæftigelsen, der har slået prognoserne.
Regeringsøkonomerne holder fast i, at den økonomiske vækst stiger med én procent til 1,4 procent i år og fortsætter til 2,0 procent næste år. Det skyldes, at det private forbrug endelig ventes at blive en drivkraft i økonomien.
Vægt- og ejerafgiften skønnes at give knap 11,3 milliarder næste år mod 11 milliarder i år og 10,8 milliarder sidste år.
Afgiften på ansvarsforsikring sættes til 1650 millioner kroner både i år og næste år.
Benzinafgiften sættes til 7,4 milliarder kroner. Det er 300 millioner mere end i år.
Dieselafgiften, som trafikanter deler sammen med blandt andet varmeværker, øges med 100 millioner til 9,4 milliarder kroner.