Autobutler på charmeoffensiv
Værkstedsportalen autobutler.dk har lavet en række forbedringer, som skal komme den skeptiske autobranche i møde.
Den i autobranchen så omstridte værkstedsportal, Autobutler, havde 29. januar inviteret autobranchen til en såkaldt brancheaften hos Ferrari-importøren, Formula Automobile i Allerød, for at give et bud på fremtiden for værkstedsbranchen samt orientere om, hvad firmaet selv betegner som "det ny autobutler.dk".
- Vi har mødt megen modstand i branchen, og nu er det slut med at forsvare os. I stedet spørger vi branchen, hvad vi kan gøre bedre, sagde landechef Christopher Prang og orienterede om en række forbedringer af portalen: For eksempel øget support-funktion over for værkstederne, integration med Tolerances TWM, øget markedsføring, syv dages responstid fra bilejeren har fået tre tilbud samt præmie/depositum for at sikre mere seriøse bilejere.
- Autobutlers formål er at visualisere den branche, I har online. Vi vil ikke være prispresser, og vi skal ikke ind og være grossist. Lige nu kommer der færre penge ind ind vi giver ud, men om 6-12 måneder ser vi Autobutler således: Flere seriøse bilejere, et større udvalg af opgaver, flere integrationer, bedre budgivning samt skabelse af værdi for alle værksteder, sagde Christopher Prang. Han erkendte, at nogle bilejere bruger Autobutler som pristjekker, og derfor overvejes indføring af en pris/depositum til bilejeren for at udbyde en opgave.
Eksempelvis har Autobutler ansat fire såkaldte værksteds supportere til at hjælpe værkstederne med at byde på opgaver. Nyt bliver det også fra foråret, at et bud fra et værksted skal accepteres eller afslås inden for syv dage.
Samme dag inden brancheaftenen havde Autobutler etableret en såkaldt ambassadørklub, som består af 20 aktører, 16 værksteder og fire bilforhandlere (se boks). Formand for klubben er Jan Brøndum, som siden 2000 har drevet Brøndums Autoservice i Støvring, der er med i Bosch Car Service kæden samt CAD. Værkstedet har ti medarbejdere.
- Mange elesker at hade Autobutler, men det er den måde, vi skaffer flest nye kunder på, sagde Jan Brøndum ved indledningen af brancheaftenen, ligesom han senere orienterede om Tolerancen-integrationen, som han er godt tilfreds med.
Til Motor-magasinet sagde Jan Brøndum senere på aftenen, at han selv havde været skeptisk over for Autobutler i starten, men at han kunne se ideen, da der blev skåret ned til kun tre bud.
- Jeg blev spurgt, om jeg ville være med i klubben, og det er lettere at påvirke udviklingen, når man er med. Udviklingen på internettet er kommet for at blive - den kan vi ikke stoppe, og konkurrence skader ikke - det holder os på tæerne, mener han.
På mødet i Allerød blev der også budt på konkurrencer, blandt andet med prøveture i en Ferrari, ligesom partneren Univar (distributør af Shells smøreolieprodukter i hele Norden - Helix) ved sælger Kim Larsen orienterede om deres forretning, mens Thomas Bigum, ekspert i sociale medier, gav bud på, hvordan man kan lave forretning via Facebook.
Et selskab i vækst
Autobutler, som blev etableret i 2010, har siden nået næsten 130.000 formidlede værksteds opgaver og tæller i dag 55 ansatte. Selv oplyser man at have 835 tilmeldte værksteder i Danmark, 500 i Sverige og 250 i Tyskland. I år forventer autobutler.dk at formidle 160.000 opgaver, svarende til 640 millioner kroner i potentiel omsætning på værkstederne.
Autobutler kører i år den hidtil største marketing-kampagne til knap syv millioner kroner.