Den svenske forbindelse
Volvo og Ericsson i samarbejde om den netopkoblede bil. Se hvornår den kommer til Danmark.
IT og internet var nemlig nøgleordene i den Volvo XC60, som stod parkeret i Bella Centers udstillingshal under Børsens IT Value-messe, som ellers udelukkende handler om IT-løsninger til erhvervslivet.
Volvo ville i samarbejde med en anden svensk industrigigant, Ericsson, vise, hvor langt man er nået med den netopkoblede bil. Konceptet hedder Connected Vehicle Cloud og vil ifølge Volvo skabe en lang række fordele for kunden.
Infotainment
Det indbyggede it-system har to primære funktioner. For det første fungerer det som infotainment-system, som Volvo kalder Volvo Sensus Connect. Det indeholder blandt andet en Park & Pay løsning, servicebestilling og diverse infotaiment-applikationer som radio, opslagsværker og navigation.
Senere vil systemet blive udbygget, så man via en såkaldt "roam delivery service" kan få leveret varer til bilen, uanset hvor bil eller ejermand befinder sig. Det sker med Volvos nye digitale nøgle-teknologi, hvor ejeren af bilen via en digital nøgle giver tilladelse til at leveringsfirmaet kan åbne bilen. Efter at varen er blevet leveret i bilen, er den digitale nøgle ikke længere aktiv. Der er tilsvarende mulighed for at få afhentet varer i bilen.
Med sin smartphone kan man desuden fjernbetjene en lang række funktioner med appen Volvo On Call. For eksempel kan bilens klimaanlæg sættes i gang via en timer, så bilen er opvarmet, når man sætter sig i den en frostklar morgen. Basale helbredstjek som olietryk, batteri og benzin kan også tjekkes, ligesom der er kørebog og en Find min bil-funktion, som altid kan lokalisere bilen. Desuden indeholder systemet ecall, hvor man i forbindelse med uheld og ulykker nemt kan få assistance.
- Internettet er i dag en integreret del af folks hverdag og naturligvis skal bilen også være koblet op. Kun fantasien sætter grænser for, hvilke tjenester, der bliver afgang til, siger Volvos informationschef Jan Larsen.
Og Konstantin Zervas fra Ericsson supplerer:
- En bil er i princippet en rullende telefon.
- Med adgang til så mange forskellige funktioner, er brugervenlighed naturligvis en væsentlig faktor, og i den kommende generationer vil der være under ti fysiske knapper i en Volvo, fortæller Jan Larsen.
Sender data til Volvo
Den anden del af Connected Vehicle Cloud er et service-modul, hvor de flere end 80 sensorer i bilen konstant sender data om bilens tilstand op i skyen, som er det populære ord for store datacentre, der lagrer store mængder data. Derved bliver bilen nemmere at servicere og eventuelle fabrikationsfejl vil kunne opdages, før de får uheldige konsekvenser. Systemet kendes allerede fra eksempelvis Formel 1, men er nu altså også at finde i almindelige personbiler.
- Det er slut med at køre rundt med en defekt eller nedslidt bremseklods. Det vil være muligt at sende en advarsel til ejeren om, at bilen skal til service. Og man kan forestille sig om få år, at de fleste reparationer kan foregå hjemme i bilejerens garage, spår Jan Larsen
Systemet kræver naturligvis, at bilen konstant har forbindelse til internettet, og det er her, samarbejdet med Ericsson kommer ind i billedet. Ericsson har nemlig opbygget et globalt wifi-hotspot, der skal garantere, at der altid er forbindelse til nettet uanset, om man kører rundt i Sibirien, Timbuktu eller Rude skov.
Konstantin Zervas fra Ericsson er godt klar over, at systemet kan rumme nogle bekymringer om privatliv og datasikkerhed.
- De data, der bliver opsamlet i skyen, er anonymiseret, og hos Ericsson har vi mange års erfaring med håndtering af forretningskritiske data. For eksempel har vi leveret en lignende løsning for Mærsk, der benytter det til deres containere, siger han.
Et andet spørgsmål er, om hvorvidt myndighederne vil kræve adgang til disse data for eksempel i forbindelse med biluheld, hvor systemet jo kan dokumentere, hvor stærkt bilen har kørt. Også forsikringsselskaber kan være interesseret i disse data.
Volvo kan tilbyde infotaintment-systemet Sensus Connect i alle modeller, mens de cloud-baserede modeller vil være tilgængelige i Danmark fra 2016.