Positive forbrugere køber større biler
Forbrugerforventningerne er fortsat positive og stigende. Den positive forbrugertillid siger noget om, hvilken størrelse bil forbrugerne køber.
- Forbrugerne, der vælger at købe en bil, har oftest et konkret behov for et transportmiddel. Det vil sige, at når troen blandt forbrugerne stiger, så er det ikke fordi, at behovet for et transportmiddel stiger. Derimod er det min overbevisning, at når troen på fremtiden stiger, så er tilbøjeligheden til at købe større biler stigende, og det bekræfter salgstallene også, siger Jens Brendstrup, direktør i AutoBranchen Danmark.
God start på 2014
Tidligere var forbrugertilliden en god indikator for bilsalgstallet, da udviklingen i bilsalget og det private forbrug har været tæt forbundet. Men når man sammeligner bilsalget med forbrugerforventningerne gennem hele 2013, er der ingen klar sammenhæng mellem antallet af solgte biler og forbrugerforventningerne.
De nye bilsalgstal for 2014 viser, at det høje bilsalg fortsætter i 2014. I de første 18 dage af januar er der solgt 9.400 personbiler, hvilket svarer til en stigning på seks procent sammenlignet med samme periode sidste år. Samtidig er der en fortsat stigende appetit efter større biler.
- Jeg er glad for at se denne udvikling. Det er også min overbevisning, at forbrugerne helst vil have de større biler, men har måske været forsigtige med at bruge for mange penge på biler. Nu, hvor der er en positiv tro på fremtiden, køber forbrugerne den bil, de rent faktisk gerne vil have. Forbrugernes ønske efter en større bil skyldes, at de er mere praktiske og er ofte mere sikre end de små biler, siger Jens Brendstrup.