Skrot er som aktier
Lave priser på jernskrot har fået skrotbunken til at vokse og Aadum Autoophug har foreløbigt 2000 tons, men venter med at sælge til skrotpriserne igen stiger.
- Med de lave priser, går det ikke an at sælge nu. Vi kan vente, og det er da ingen hemmelighed, at jeg følger priserne på jern på samme måde, som andre overvåger aktiekurserne.
2000 tons jernskrot
Når der ikke er blevet solgt jernskrot de sidste halvandet års tid, er stakkene af pressede biler vokset sig større og større. Bjarne Nielsen er da også glad for, at han har så meget plads, så det ikke er et problem at have to millioner kilogram jernskrot liggende i form af pressede biler og andre former for jernskrot.
- Vi presser selv de miljøbehandlede biler, og det foregår to og to ad gangen i pressen.
Bjarne Nielsen, som også er formand for Dansk Autogenbrug, har regnet på, hvor længe man kan vente med at sælge i forhold til den plads, man har til rådighed.
- Når man ligger inde med 2000 tons jernskrot betyder selv små ændringer af prisen per kilogram virkelig meget. Stiger prisen bare med 50 øre per kilogram, bliver det til et anseeligt beløb, når man ganger det op med 2000 tons skrot.
Delt op
De mange kilogram jernskrot består ikke kun af pressede biler, men er delt op i forskellige fraktioner som hjulbolte, bagbroer, fortøjer, bremseskiver og -tromler, afbalanceringsklodser, aluminium, fælge og ledningsnet. Det bliver omhyggeligt sorteret, og det er også med til at give en lidt bedre pris, når det engang skal sælges.