Qashqai flere klasser op
Smart design, stor komfort og nye, langt renere motorer er tre af de stærkeste grunde til den nye udgave af Nissan Qashqai. Kommer til Danmark slut februar.
Lige nu er Nissan ved at sælge ud af de gamle for at gøre plads til premiere på den helt nye Qashqai den 24. februar i år en nyhed, vi i begyndelsen af denne uge kørte de første kilometer i.
Først og fremmest tager den nye japaner sig glimrende ud, elegant design slet og ret, der på en gang holder fast i, at bilen vitterligt er en Qashqai, men samtidig viser åbenlyst, at den har Range Rover Evoque som sit forbillede.
Vigtigste nyskabelse er imidlertid ikke formen, men motorerne. For hvis der er et område, den hidtidige QQ får høvl for af for eksempel Opel Mokka og Suzuki S-Cross, var det på motorerne. Nissans hidtidige benzin er for grov og for forslugen i forhold til feltet.
Men det gør japanerne i den grad noget ved nu: QQ årgang 2014 kommer med en helt ny 1.2-liters turbomotor, der udleder 129 gram CO2 per kørt kilometer svarende til 17,9 kilometer per liter. Det kører den i klasse med for eksempel Opels 1.4-liters Mokka.
En egenskab man imidlertid lægger mærke til allerede inden den første tankning, er bilens komfort og næsten helt tyste bevægelser hen over asfalten. Det gælder både diesel og benzin.