23948sdkhjf

Autoglas-formand: Forsikringsselskaberne er utopiske

Det går udover kvaliteten af glasarbejdet, når forsikringsselskaberne presser prisen helt i bund og tilgodeser deres samarbejdsværksteder. Det skal en stærk brancheforening være med til at modvirke, lyder det fra formanden for Dansk Autoglas, Villy Nielsen.
Når snakken i den danske autobranche falder på forsikringsselskaberne, så lægger ansigtet sig ofte i knapt så smilende folder. Og det samme gælder hos autoglarmestrene. Nu melder Villy Nielsen, formanden for brancheforeningen Dansk Autoglas under Glarmesterlauget i Danmark, sig ind i det store kor af kritikere rettet mod forsikringsgiganterne.

Selv driver han VN Glas i Herfølge, og derfor kender han til samarbejdet med forsikringsselskaberne. Og Villy Nielsen er ikke just begejstret og føler, de udnytter deres situation, som nærmer sig monopoltilstande.

- Forsikringsselskaberne bestemmer, hvad tingene skal koste. Vi må ikke have prislister af frygt for karteldannelse, men det må forsikringsselskaberne gerne, og derfor bestemmer de prisen. Problemet er bare, at det, vi får for vores arbejde, kan vi ikke leve af. De dikterer ud fra et grundlag, der er utopisk, og det ender med at gå ud over kvaliteten, lyder det fra formanden for foreningen Dansk Autoglas, Villy Nielsen.

Farlig konsekvens

Han mener, at det går ud over alle, når der bliver sjusket. Det er nemlig ikke kun arbejdet, der bliver udført dårligt. Kunderne kan komme i fare, da ruden udgør en del af bilens sikkerhed.

- Priskrigen gør, at flere springer over, hvor gærdet er lavest. Og i dag er det lettere at skjule fejl, som så først dukker op efter noget tid. For alle, inklusiv kunderne, kigger kun på prisen, og jo ældre bilen bliver, jo mere prisbevidste bliver de. Det kan vi også se på vores forretning, hvor vi, da vi startede i 1978, kun havde lokale kunder. I dag har vi blot fem procent af vores kunder lokalt, og resten befinder sig omkring København og i Nordsjælland, fordi folk ringer rundt, hvor de kan få de billigste priser, siger Villy Nielsen.

Umyndiggørelse

Ikke nok med, at prisen bliver presset, så føler formanden for Dansk Autoglas også, at forsikringsselskaberne er på vej hen mod en forretningsmetode, hvor de skaber ulig konkurrence ved at favorisere deres samarbejdsværksteder og reelt bestemme, hvor bilen skal repareres.

- Forsikringsselskaberne henviser til reparatører, som de har aftaler med, og derfor tror kunderne ikke, de selv kan vælge, hvor deres bil skal laves, siger Villy Nielsen og fortsætter:

- Nu forsøger forsikringsselskaberne at overtage skaderne, så de kan vælge, hvilken reparatør der skal bruges. Men det er vel personen, der ejer bilen, som også bestemmer over den. Spørgsmålet er nu, om forsikringsselskaberne skal være midlertidig ejer, mens skaderne laves, for det er ikke meningen med en forsikring. Så mener jeg, at forsikringstagerne umyndiggøres, udtaler Villy Nielsen.

Stærkere kor

Det vil være til stor gavn for autoglarmestrene rundt om i Danmark med en stærk brancheforening. Det gjorde Villy Nielsen opmærksom på i sin nytårskommentar i Motor-magasinet nr. 2, der udkom 17. januar. Det forsøger de via Autoglas Teknisk Forening, eller AGTF, at stable på benene, så de står stærkere i kampen mod forsikringsselskaberne.

- Det er vigtigt, vi får samling på egne tropper. Det forsøger vi via Autoglas Teknisk Forening, der vil være med til at slå på forskellige ting. Vi vil af den vej komme med kommentarer, der kan være med til at opretholde niveauet og kvaliteten. En stærk brancheforening er meget vigtigt, og vi skal have medlemmernes opbakning for at kunne gøre noget ved problemstillingen, siger Villy Nielsen.

Han negligerer ikke, at forsikringsselskaber udgør en stor indtægt for autoglarmestrene rundt om i Danmark, og at det derfor også er vigtigt at finde en løsning.

- Man skal selvfølgelig lave kompromiser, for forsikringsselskaberne er en stor kundegruppe, og vi er naturligvis glade for de opgaver, vi får derfra. Men det skal også være muligt at få forretningen til at køre rundt, mener Villy Nielsen.

Modparten afviser

Motor-magasinet har viderebragt kritikken til Forsikring & Pension, der er forsikringsselskabernes brancheorganisation. Her undrer de sig over beskyldningerne og mener, at der ikke er noget at udsætte på selskabernes ageren.

- Forsikringsselskaberne vælger ofte reparatør i fuld samdrægtighed med bilejeren. Men det er også klart, at forsikringsselskaberne går efter at få den bedste kvalitet til den bedste pris. Det er forsikringsselskaberne i deres fulde ret til, og det er i øvrigt med til at skabe en sund konkurrence mellem reparatørerne til glæde for forsikringspræmierne og dermed kunderne, siger Jørgen Kjær Thomsen, chefkonsulent hos Forsikring & Pension.

Uddannelse er vigtig

Selv om det ikke virker til, at autoglarmestrenes opråb bliver hørt af forsikringsselskaberne, så er der en ting, de selv kan tage fat på. Og det er at sørge for, at alle har den fornødne viden til at udføre et ordentligt arbejde. Derfor sætter Villy Nielsen en streg under, at uddannelse og oplysning er vejen frem for at skabe bedre udførte opgaver. Siden han startede sin virksomhed for 35 år siden, har han selv udlært 35 lærlinge.

- Vi sætter en stor ære i det, og uddannelse og oplysning er et must for, at vi kan levere god kvalitet, siger Villy Nielsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096