Krænker beskyttet autoglas-navn
Konkurrent til Dan-Glas indrømmer at have brugt Dan-Glas navnet som søgeord i kampagne på nettet, opfordret af Google. Stærkt umoralsk, mener Dan-Glas direktør.
Senest har en jysk konkurrent markedsført sig ved brug af netop Dan-Glas som såkaldt adword på nettet.
Og det er en krænkelse af Dan-Glas rettigheder efter markedsføringsloven § 1 og § 18, mener Viggo Hansen og henviser til, at Dan-Glas siden 1991 har været et væsentligt element i firmaets EU varemærke, som blev registreret i 2005 under et registreringsnummer.
- Det er dårlig moral i autoglasbranchen, og det er decideret umoralsk, når firmaer benytter andre firmaers navne for egen vindings skyld, mener Viggo Hansen, Dan-Glas, der har været udsat for at flere andre firmaer bruger Dan-Glas navnet som søgeord i deres Google Adwords kamagner.
- Dan-Glas navnet er mønsterbeskyttet. I Europa er lovgivningen ikke helt tydelig i EU-regi, men i Danmarks har vi markedfsøringsloven, og her er denne adfærd helt klart ulovlig, tilføjer han.
Opfordret af Google
Viggo Hansen ønsker ikke at sætte navn på de konkurrenter, der har misbrugt Dan-Glas navnet, men Motor-magasinet har set skriftlig korrespodance med et af firmaerne, som i et brev af den 15. januar erkender sin fejl og derfor har stoppet med at bruge Dan-Glas navnet i kampagnen. Firmaet oplyser i øvrigt, at de "har haft konsulenter fra Google Adwords til at hjælpe sig med kampagnen, og de angiveligt har sagt, at det er en god idé at bruge andre virksomheders navne inden for samme fag i kampagnen".
Samtidig oplyser samme firma i brevet, at de ikke har "gjort noget, der kunne få folk til at forveksle os, og at det kun er brugt som et søgeord".
Hvis firmaet ikke ville stoppe med brugen af Dan-Glas navnet, stod Viggo Hansen klar til at overgive sagen til sin advokat med henblik på at forfølge Dan-Glas rettigheder retsligt, herunder at indlede forbudssag og efterfølgende erstatningssag. Men det blev altså ikke nødvendigt i denne konkrete sag. Som følge af krænkelsen oplyser Viggo Hansen desuden, at firmaet må forvente, at Dan-Glas vil holde særligt øje med firmaets kommende markedsføring for at sikre, at der ikke forekommer yderligere krænkelser.