Mere tryk på Dacia i 2014
Danmark fik jo et nyt bilmærke i 2013, Renaults nettomærke Dacia kom hertil. Men direkte flyvende gik salget ikke. Men nu kommer Dacia, lover importøren.
Motor-magasinet: Sandero er jo den af de to foreløbige Daciaer, der har størst potentiale; alligevel er salget afdæmpet?
Søren Hyltoft: - Ja, selv om billigste Sandero koster lige under 100.000 kroner, er den ikke prissat helt skarpt nok. Det er de to helt nye Daciaer til gengæld, nemlig stationcar-versionen af Sandero, bilen med navnet Logan MCV og i endnu højere grad SUVen Duster.
Hvilke forventninger har I til salget af Dacia i 2014?
Søren Hyltoft: - Vi forventer, at der i 2014 bliver solgt alt i alt 200.000 nye biler i Danmark fordelt med 175.000 personbiler og 25.000 varevogne. Vi satser på at tage en procent af markedet med andre ord, 2000 Daciaer i 2014.
De er lige nu 37-Daciaforhandlere; vil I udvide forhandlernettet for at nå målet?
Søren Hyltoft: - Ja, det er vores plan. Der er alt i alt 54 Renault-forhandlere i Danmark, og med tiden vil alle 54 også være Dacia-forhandlere. Men vi planlægger ikke at give forhandlingen til ikke "ikke-Renault-forhandlere". Det vil kræve en for stor investering i værktøj og uddannelse af mekanikere. Husk på, at en Dacia dybest set er en Renault det gør det langt lettere for en Renault-mekaniker.