23948sdkhjf

Mere tryk på Dacia i 2014

Danmark fik jo et nyt bilmærke i 2013, Renaults nettomærke Dacia kom hertil. Men direkte flyvende gik salget ikke. Men nu kommer Dacia, lover importøren.
Sidste forår landede Dacia i Danmark. Første model var Lodgy, både som 5- og 7-personers MPV. Sidst på sommeren dukkede Sandero, en hatchback i poloklassen, så op. Især med Lodgy som et billigt alternativ til biler fra Europa, Korea og Japan. Men rigtigt flyvende blev Dacia jo ikke. Vi stiller tre skarpe til importørens Søren Hyltoft om hvorfor.

Motor-magasinet: Sandero er jo den af de to foreløbige Daciaer, der har størst potentiale; alligevel er salget afdæmpet?

Søren Hyltoft: - Ja, selv om billigste Sandero koster lige under 100.000 kroner, er den ikke prissat helt skarpt nok. Det er de to helt nye Daciaer til gengæld, nemlig stationcar-versionen af Sandero, bilen med navnet Logan MCV og i endnu højere grad SUV’en Duster.

Hvilke forventninger har I til salget af Dacia i 2014?

Søren Hyltoft: - Vi forventer, at der i 2014 bliver solgt alt i alt 200.000 nye biler i Danmark fordelt med 175.000 personbiler og 25.000 varevogne. Vi satser på at tage en procent af markedet – med andre ord, 2000 Daciaer i 2014.

De er lige nu 37-Daciaforhandlere; vil I udvide forhandlernettet for at nå målet?

Søren Hyltoft: - Ja, det er vores plan. Der er alt i alt 54 Renault-forhandlere i Danmark, og med tiden vil alle 54 også være Dacia-forhandlere. Men vi planlægger ikke at give forhandlingen til ikke "ikke-Renault-forhandlere". Det vil kræve en for stor investering i værktøj og uddannelse af mekanikere. Husk på, at en Dacia dybest set er en Renault – det gør det langt lettere for en Renault-mekaniker.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08