Nyt delebilsprojekt på vej til København
Med car2go betales pr. minut, man bruger bilen. Erfaringer fra Tyskland viser, at for hver car2go-bil, der sættes ind i en by, sælger fire bilejere deres bil.
Bilen skal altså ikke reserveres på forhånd. Konceptet minder derfor om by-cykler som man snupper på et gadehjørne og efterlader på et andet. Man finder en bil og så kører man og skal hverken tænke på parkeringsautomater, benzin, forsikring og service. Man kan også booke bilen via et website eller spontant hoppe ind i den fra gaden. Det kræver blot et gratis medlemsskab.
Priserne er endnu ikke fastlagt, men i Tyskland er taksten 29 cent i minuttet og 15 euro i timen svarende til godt en tokrone i minuttet og 111 kroner i timen.
Det er Daimler og Europcar, der står bag firmaet, som har eksisteret i fire år, og i dag opererer med 11.000 biler i 26 byer primært i Tyskland, men også i Italien, Frankrig, England og USA.
- Jeg kan ikke sige præcist, hvornår vi entrerer København, men lad mig bare sige, at vi "snart" melder en dato ud, siger, Anders Kragelund, der er car2gos københavnske chef. Han mener, at konceptet passer perfekt til de urbane kørselsbehov.
- Vi oplever i disse år, at holdningen til at eje egen bil er ved at ændre sig. Hvorfor have en dyr bil stående, som måske blot står i garagen det meste af tiden.
- I dag handler det om tilgængelighed, og som vi ser med andre forbrugsgoder, er det lige så godt blot at leje dem, som det er at eje dem. Tænkt bare på musik, siger han.
Anders Kragelund ser car2go som et supplement til offentlig transport og cyklen, som han dog erkender, er billigere end car2go er dyrere, men til gengæld er car2go billigere end taxa og privatbilisme. Analyser, car2go har foretaget i Tyskland, viser, at for hver car2go, der sættes ind, er der fire, som afhænder deres bil.
- Derfor tænker vi også miljø ind i vores koncept. Der er tale om energivenlige biler med lavt brændstofforbrug og CO2-udslip, og med i vores overvejelser har det også spillet ind, at en by som København lægger så stor vægt på en grøn miljøprofil, siger han.
Daimler Smart produceres også i en el-udgave, som der dog ikke er nogen umiddelbare planer om at lancere i Danmark.