Pierre.dk vil indtage Tyskland
Inden længe slår autolakkæden pierre.dk dørerne op til den første afdeling i Tyskland, og planen er, at der de kommende år skal komme yderligere ni til.
- Tyskland er interessant, fordi det er et betydeligt vækstmarked. Der findes store muligheder dernede, men det er også et svært marked. Vi er i gang med forhandlingerne, og vi er tæt på at lukke en aftale omkring det første opkøb, siger Pierre Legarth, stifter og koncernchef hos pierre.dk autolakering.
Hvor lakkæden åbner i Tyskland er endnu ikke helt på plads, men som Pierre Legarth udtrykker det, så bliver det naturligvis på geografiske placeringer, hvor der er mange biler, altså trafikale knudepunkter. Det kunne derfor være nærliggende at tro, at det ville dreje sig om de større byer tæt på Danmark, men generelt betegner han den sydlige del af Tyskland som værende det mest interessant, da konkurrencesituationen her er noget mindre.
- Målet er, at vi inden udgangen af 2016 har etableret mellem otte og ti lakcentre i Tyskland. Vi vil typisk opkøbe virksomheder, der står foran et generationsskifte. Dog er det administrativt tungt at etablere og drive virksomheder i Tyskland, hvor der også er større medarbejderforpligtelser end i Danmark. Endvidere er konkurrencen benhård, men vi tror på, at vores konkurrencedygtige koncept også er nøglen til succes i Tyskland, udtaler Pierre Legarth.
Udvidelse mod øst
Lakkæden, der er ejet af kapitalfonden Maj Invest Equity, har allerede godt fat i Danmark og Sverige. Med 400 ansatte, der årligt udfører 150.000 reparationslakeringer, er der tale om Europas største lakkæde. Men den skal udvides med yderligere et par tilkøb i vores naboland mod øst.
- Planen er, at vi foretager yderligere opkøb i Sverige, hvor vi er markedsledende. Også i Danmark har vi en god position i førertrøjen som markedsledende, hvilket vi naturligvis vil fortsætte med at være, dog uden de store vækstplaner, forklarer Pierre Legarth.
I dag er lakkæden, der blev etableret i 1985, at finde 36 steder i Danmark og Sverige.