23948sdkhjf

Opbygning og skader på flere fronter

Godt håndværk og stor kundetilfredshed er i høj kurs på Ribe Karosseri, hvor man laver rigtig meget på eget værksted.
Ribe har, på trods af sin størrelse, mange autovirksomheder, og på karosserisiden var der engang tre. Men det er nu reduceret til Ribe Karosseri, som for en tid siden overtog virksomhederne Ribe Karossericenter og Auto-mobil.nu. Ribe Karosseri er en afdeling af VW-forhandler Villy Veirup, men da man laver opbygninger og karosseriarbejde på alle mærker, har man derfor ikke fælles markedsføring.

Afdelingsansvarlig for Ribe Karosseri, Per Zoëga fortæller, at Ribe Karosseri har tre indsatsområder. Det ene er en selvstændig afdeling kaldet Minibus Danmark, så er der Ribe Karosseri, som beskæftiger sig med opbygning af køretøjer op til omkring fire tons, og endelig er der afdelingen for køretøjer op til omkring seks tons.

Ombygningerne er lige så mange, som de er forskelligartede. Det spænder lige fra ambulancer, indsatslederbiler, institutionsbiler, redningsbiler til redigeringsbiler til TV-produktion.

Kan konkurrere

I Polen er der billig timeløn, men ifølge Per Zoëga, er der trods alt stadig muligt at konkurrere og få biler bygget op lokalt.

- Vi bliver ind i mellem bedt om at lave et tilbud, der er baseret på et tidligere indhentet tilbud fra eksempelvis Polen. Og når vi laver den kalkule, er vi opmærksomme på, at lave den nøjagtigt efter det samme, som man før har givet tilbud på. Ellers er det ikke sammenligneligt. Men der er dog grænser, for vi vil under ingen omstændigheder gå under vores kvalitetsmæssige standard.

- Argumenterne er mange for at få det lavet her i landet. Der er langt til Polen, hvis der er noget, der skal rettes, der skal en chauffør af sted med bilen, og endelig koster det rigtig meget at holde stille. Alt det skal tænkes ind, inden værkstedet i Polen kontaktes.

Ambulancer laves udefra

Når det handler om opretning, indtager ambulancerne en særstilling, da sygekabinen ikke så let lader sig adskille, da den er limet sammen.

- I kraft af at sygekabinen netop er limet sammen, skal skader på ambulancer skal laves udefra. Men det rækker ikke med det, for på den slags biler er der trukket både slanger, rør og ledninger indvendigt i stolperne. Og skal man udbedre en skade, er det vigtigt at vide, hvor de er trukket. Vi har fra andre steder set eksempler på, at man samtidig har kappet samtlige rør og slanger ved at skære i en B-stolpe.

Laver meget selv

Når det handler om ombygninger, er det langtfra alt, der kan købes. Værkstedet er derfor forsynet med en del store maskiner til såvel metal som træ. Træet bruges blandt andet til lofts- og sidebeklædninger, som først betrækkes med stof, som man selv skærer til og lægger på.

Aluminiumspladerne i stativet bliver skåret ud i maskinsaksen, og bukkes i facon på den store hydrauliske bukkemaskine, inden de ender som trinbrædder eller som hattehylder beklædt med stof.

Svejser stel og motorblokke

Arbejdet med aluminium betyder også, at man har oparbejdet en stor erfaring i svejsning i det lette metal.

- Er der er knækket et beslag af en motorblok eller på et motorcykelstel, kan vi i reglen svejse det. Tit er der tale om helt specielle aluminiumslegeringer, men da vi har flere TIG-svejsere, der er rigget forskelligt til, kan vi svejse i de fleste legeringer, siger Per Zoëga.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125