23948sdkhjf

Forrygende start for skadespecialist

Midtjysk Skadecenter begyndte for et år siden at aftage reparationsarbejde fra oplandets mindre værksteder og har nu fuld fart på.
Der er smil på læben hos Claus Møgelvang, indehaver af Midtjysk Skadecenter i Viborg, der 1. september sidste år slog dørene op som ny business to business-samarbejdspartner med såvel værksteder i oplandet som forsikringsselskaber. For det går stærkt fremad, og han har nok at lave med udelukkende skadesarbejde og skal til at ansætte mand nummer to.

- De lokale værksteder har nu set, at jeg ikke er en konkurrent, der tager deres servicearbejde, men "kun" er en rendyrket samarbejdspartner, der kan hjælpe med større og krævende reparationer, som de enten ikke magter eller ikke har tid til selv at lave, siger Claus Møgelvang. Endnu et autoriseret værksted er begyndt at sende arbejdet videre til Mariendalsvej. Oplandet strækker sig vidt, for Midtjysk Skadecenter har også lagt strøm til punktsvejsninger i biler fra Hobro.

- Selv nogle af skeptikerne, jeg mødte i begyndelsen, sender nu reparationsbiler til mig – i stedet for at jage bilisten over til et konkurrerende serviceværksted. Jeg har sagt til flere, at der reelt "ikke er forskel på om, I sender en skade til lakereren eller hele skaden ud af huset til mig", for der er også god økonomi i at sende videre for værkstederne, ligesom de er sikre på, at kunden bliver glad for en perfekt repareret bil. Men jo, de vil da egentlig gerne lave skadesarbejdet selv, men det er ikke rentabelt for dem at købe det rigtige værktøj. Jeg har for eksempel lige investeret i endnu en dyr MIG-lodder. Og så køber jeg jo også de nødvendige reparationsdata via bilimportørerne, og bruger en del tid på at hente disse data, siger Claus Møgelvang. Det koster ham op til 15 euro per time at operere på bilfabrikkernes databaser. Forsikringsselskabernes taksatorer tillader ikke, at han gemmer data "til lager", for selv om samme bilmodel triller ind et par måneder efter, kan bilfabrikkerne have ændret i reparationsanvisningerne.

Eurogarant er fremtiden

Midtjysk Skadecenter bruger originale karrosseridele for at undgå tid på tilpasning, samt originale lime, som også foreskrevet i Eurogarant, idet skadecentret er på vej til at blive Eurogarant-certificeret. Plastdele, lygter og øvrige reservedele kan godt være OEM-kvalitet fra frie leverandører.

- Jeg er helt sikker på, at Eurogarant bliver fremtidens skrappe krav, som alle reparatører skal kunne leve op til. Det oplever jeg, at også mindre forsikringsselskaber er begyndt at arbejde hen imod. Stordrift og kvalitet via de strenge krav i Eurogarant er vejen frem, mener Claus Møgelvang, der forventer at få denne branchens skrappeste certificering i hus næste år.

I dialog med Codan

Midtjysk Skadecenter er i dag henvisningsværksted, også kaldet fordelsværksted, for et stort forsikringsselskab, og arbejder på at blive det samme for andre selskaber – "men de slipper ikke så nemt deres samarbejdspartnere", som Claus Møgelvang udtrykker det.

Som mange andre værksteder blev han forleden sagt op af Codan, men det var på baggrund af blot fire måneders arbejde i 2013, efter opstarten 1. september. Så lige nu pågår en korrespondance om at fortsætte samarbejdet ud fra, hvad skadecentret har lavet for Codan i år.

Udfyldt taksatorrapport

Midtjysk Skadecenter oplever endog at få leveret biler fra værksteder med færdigopgjort taksatorrapport – det skyldes, at værkstedet eller taksatoren efterfølgende finder ud af, at værkstedet ikke kan lave reparationen korrekt på grund af manglende udstyr eller kvalifikationer.

- Jeg har desuden set flere rapporter, der langtfra får alle dele med i skadesopgørelsen. Så er det bedre at lade mig om opgørelsen. Det er både en fordel for værkstedet, der får en glad slutkunde med en optimal reparation, men også for taksatorer og forsikringsselskaber, selv om jeg får mere på rapporten end de små værksteder. For taksatoren slipper for at køre ud og gøre op eller tjekke, idet han kan stole ét hundrede procent på min opgørelse og den leverede kvalitet. Forsikringsselskaberne har tilkendegivet, at de oplever tryghed i, at vi dokumenterer alt og tager fotos – de ved, at vi gør et super stykke arbejde i hele processen. Vi er simpelthen et niveau over mange andre – det viser både vores egenkontrol og de kontrolbesøg, vi får af forsikringsselskaberne, siger Claus Møgelvang.

Til lakarbejdet bruger han Midtjysk Autolakering, der er KS 2000 certificeret. Fem lånebiler bliver snart til otte, idet mange samarbejdsværksteder er åbne omkring at bruge Midtjysk Skadecenter som samarbejdspartner og underleverandør til skadesarbejdet og sender bilisterne direkte til Mariendalvej.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078