Her er salgspoleringer fortid
Bilpleje kan købes mange steder og til meget varierende priser, men det gode og grundige arbejde kræver ekspertise, tager tid og koster derefter.
Lakkorrektion er den ypperste form for lakpleje, hvor Lars Oxholm Jensen fjerner eller minimerer fejl og bilens lak som derved fremstår så fejlfri som muligt. Lakfejl kan være ridser, ætsninger og hologrammer.
- Hologrammer opstår, når bilen poleres forkert for eksempel med for groft polermiddel, en for hård polerskive eller med for mange omdrejninger på polermaskinen. Disse skader kan udbedres ved polering i flere etaper alt efter skadens grad. En korrekt vandslebet lak kan derefter poleres op i højglans, forklarer Lars Oxholm Jensen
Kosmetisk løft
En ældre Audi, som ejeren gerne vil give et større kosmetisk løft, står på hans værksted, Sonax Car Service, i Horsens. Glansmåleren afslører lidt overraskende, at bilens mellemste lag af lak måler 392 my, så den har fået en omlakering på et tidspunkt.
Der forestår adskillige timers arbejde, før Audien igen kan forlade værkstedet efter at have været igennem Lars Oxholm Jensens kyndige behandling. Men så er kunden også sikker på, at det ikke kun er en salgspolering, han har fået. Og selvfølgelig afspejler det sig også i prisen.
Nichearbejde
- Alle kan lave en billig klargøring, og den kan også i mange tilfælde være god nok. Jeg har selv tidligere lavet mange af dem. Men i dag har jeg en viden og erfaring, som jeg vil bruge til noget andet og mere. I stedet for at lave storproduktion har jeg besluttet at satse på nicheproduktion og så på at arbejde som vejleder. Det har været en hård omgang at komme dertil, fordi krisen også har medvirket til, at der skal konkurreres på både pris og kvalitet, Men forarbejdet og tålmodigheden har omsider båret frugt, siger Lars Oxholm Jensen.
Han har fundet en niche inden for blandt andet liebhaverbiler og i bilklubber. Bilklubberne benytter blandt andet Lars Oxholm Jensen i forbindelse med events om bilpleje. Og i forbindelse med det netop indgåede samarbejde mellem Tectyl-centrene og Sonax forestår der en større opgave med at undervise ejere og medarbejdere i Tectyl-centrene i bilpleje. Både i brugen af de rigtige produkter og polermaskinerne.
Alsidig baggrund
Lars Oxholm Jensen erkender gerne, at han har en lidt nørdet holdning til bilpleje. Det tager han som et komplement og et kvalitetsstempel. Inden han begyndte for sig selv med Sonax Service var han i et par år rundt på flere bilfabrikker i Tyskland med Sonax. Den oplevelse har sat sine spor.
- Her lærte jeg meget af mange dygtige personer og har taget det bedste af deres ekspertise og erfaringer med hjem. Jeg var også med i USA og Malaysia, hvor der arbejdes med bilpleje på et niveau, som nok er det vildeste, jeg har oplevet, fortæller Lars Oxholm Jensen.
Han har også arbejdet med bilpleje og klargøring hos ALD og Audi i Fredericia. Det var her, han fik ideen til at begynde for sig selv. Men han løser også stadig opgaver for bilhuse og importører.
I fire år har han også som eneste dansker været med i en international ERFA-gruppe som også har et svensk og seks tyske medlemmer. Gruppen mødes fire gange årligt og taler om nye produkter, redskaber og teknikker.
Lars Oxholm Jensen er søn af Finn Jensen, som i 25 år i Handelsfirma Finn Jensen A/S har repræsenteret Sonax i Danmark og hvor hans bror, Hans Christian Jensen er salgschef.