23948sdkhjf

Ekstraudstyr gør kørslen mere økonomisk

Moderne motorteknologi kan reducere brændstofregningen betragteligt. Start/stop-funktion, friløbsfunktion, forudseende navigation og andre værktøjer til at holde hastigheden så konstant som muligt sparer brændstof for hver kørt kilometer. Bosch har en række bud på ekstraudstyr, der gør kørslen mere økonomisk.
Brændstofbesparende funktioner behøver ikke altid være dyre. Megen af teknologien, blandt andet start/stop-systemet, er allerede standard i mange modeller, mens anden teknologi som automatgear er populært ekstraudstyr. Det har før været en tommelfingerregel, at automatgear øger brændstofforbruget med cirka én liter pr. 100 kilometer, men det er ikke tilfældet for det trinløse CVT-gear fra Bosch. Her sparer man derimod brændstof – og reducerer dermed CO2-emissionen – ved konstant at optimere motorens omdrejningstal, oplyser Bosch.

Automatgear og direkte indsprøjtning

Automatgear gør kørslen mere jævn, fordi gearskifte og gearvalg foregår automatisk – avancerede versioner har allerede op til ni gear, og Boschs CVT (Continuously Variable Transmission) arbejder helt uden faste udvekslingsforhold. Resultatet er rolig kørsel med konstant træk og motoromdrejningstal. Et CVT-gear kommer især til sin ret i stop&go-trafik i byen og reducerer brænd-stofforbruget med op til syv procent, fordi motoren altid arbejder i sit mest effektive arbejdsområde. En anden brændstofbesparende komponent er direkte ind-sprøjtning, som i mange år er blevet anvendt i dieselsystemer. Ved direkte benzinindsprøjtning reducerer downsizing og turboladning brændstofforbruget med cirka 12 procent.

Start/stop sparer fem procent

Hver anden ny bil i Vesteuropa er allerede i dag udstyret med et start/stop-system, så der intet brændstofforbrug er ved rødt lys. Start/stop-systemer reducerer forbruget med op til fem procent, og i tæt bytrafik – især i myldretiden – kommer det reelle besparelsespotentiale op over otte procent. Start/stop-friløbsfunktion fra Bosch gør det endvidere muligt at køre lange strækninger uden at producere emission eller støj og med kun lidt modstand. Motoren stopper – uden at bilens fører mærker det – når bilen kan holde hastigheden ved blot at rulle, for eksempel ved en let hældning eller ved friløb. Så snart bilens fører træder på speeder eller bremse, starter motoren igen. Med denne innovative teknik sparer man op til ti procent brændstof i reel trafik.

Forudseende navigation

Forudseende navigation fra Bosch går et skridt videre og sammenkobler kort-data med bilens styresystemer, hvilket giver op til 15 procent brændstofbesparelse. Ved hjælp af ruteoversigten beregner motorstyringssystemet dynamisk den nødvendige energimængde og styrer forudseende forbrændings- eller elmotoren. For eksempel registrerer navigationssoftwaren, at der efter to kilometers kørsel ned ad bakke kommer et byskilt, og kører så denne strækning i brændstofbesparende friløb eller får mere energi til elmotoren.

Og med ACC (Adaptive Cruise Control) overvåger radarsensorer trafikken og bidrager til at holde en fastsat hastighed, registrere forankørende biler og holder sikkerhedsafstand. ACC giver en besparelse på op til fem procent i reel trafik, idet motoren holdes inden for det mest effektive omdrejningstalsområde i enhver situation – og ACC kan nu også fås som ekstraudstyr i mange mindre biler, oplyser Bosch.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078