23948sdkhjf

Plastspærre forhindrer fejltankning af dieselbiler

Easy Fuel er en billig løsning mod fejltankning af dieselbiler. Den er udviklet i et samarbejde mellem en dansk iværksætter og plastproducent.
Easy Fuel navnet på en lille danskudviklet plastspærre til under 100 kroner, der monteres i dieselbilens tankindgang, så benzinpistolen ikke kan sættes ned i denne – Benzinpistolerne er nemlig mindre end dieselpistolerne, og de kan dermed nemt komme ned i dieselbilernes tanke - men ikke omvendt.

Kommer chaufføren til at tanke bilen med benzin i stedet for diesel og kører videre, løber regningen hurtigt op i 30-40.000 kr. for en ny motor.

Det problem løser Easy Fuel, som er en lille danskudviklet plastspærre, der monteres i dieselbilens tankindgang, så benzinpistolen ikke kan sættes ned i denne.

Iværksætter- og innovationsvirksomhed KKN Udvikling havde udviklet den første Easy Fuel prototype, men havde svært ved at tackle de avancerede, plasttekniske udfordringer. Men da man tog kontakt til Schoeller Plast for at iværksætte produktionen, blev produktet hurtigt løftet op på et højere niveau.

- Vi kunne straks se potentialet i Easy Fuel, men prototypen tog slet ikke højde for den variation, der er i dieselbilernes tankudformning, fortæller Jan Bybjerg Pedersen, forretningsudviklingschef hos Schoeller Plast.

- Den store udfordring ligger i de meget forskellige rørdimensioner. Vi tilbød derfor at bidrage til produktmodningen med vores plastekspertise, og efter nogle måneders intensivt samarbejde står vi i dag med et langt mere fleksibelt produkt. Løsningen passer til omkring 80 procent af alle dieselbiler i hele verden, og 750 millioner enheder må da siges at være et pænt startgrundlag, konstaterer Jan Bybjerg Pedersen med et glimt i øjet.

5000 Falck-udrykninger

At fejltankning af dieselbiler generelt er et stort problem bekræftes af Falcks statistik, der viser over 5000 udrykninger årligt – og hertil kommer alle de tilfælde, hvor folk selv tømmer tankene eller får andre serviceselskaber til det.

Kører dieselbilen videre på benzin, kan skaderne blive ret så omfattende. Moderne dieselbilers brændstofsystemer arbejder under meget høje tryk og tåler hverken vand eller benzin. Det skyldes, at brændstofpumpen alene smøres af dieselolien, og når denne smøring mangler, rives små metalspåner løs og sendes ud i brændstofsystemet

KKN Udvikling arbejder med produktudvikling, rådgivning og innovation, og hjælper andre iværksættere med at skabe en businessplan samt beskyttelse af ideer, udvikling af prototyper, markedsføring og salg.

Schoeller Plast har i næsten 50 år arbejdet med udvikling og produktion af kundetilpassede løsninger i plast. Kompetencerne inden for design af sprøjtestøbte plastemner bruger virksomheden blandt andet til at yde sparring til kunderne i forbindelse med udvikling og modning af nye produkter og forretningsmuligheder.

Niclas Larsen fra KKN Udvikling regner med, at produktet er klar i handelen i løbet af tre måneder.

- Vi har dialog med en række forhandlere, der skal sælge og distribuere produktet, men vi har endnu ikke lagt os fast på, hvem og hvor mange, det skal være, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078