'Biler til 100.000 kroner skal da ophugges'
Der er efterspørgsel på Mercedes-dele både i Danmark og resten af verden. Den prøver Gørløse Autoimport at efterkomme ved at hente dyre tyske biler, der blot har et formål: At ende som reservedele.
Flemming Thingmand Henriksen er selv udlært mekaniker og startede Gørløse Autoimport i 1987, hvor hovedforretningen bestod i at ophugge tyske Mercedeser. Og den 27 år gamle strategi får nu igen masser af opmærksomhed i Nordsjælland.
- Dengang importerede vi de første Mercedeser til ophug, hvor adskillelsen foregik uden skærebrænder, og delene blev lagt på lager. Det blev siden hen nedprioriteret, da vi begyndte at sælge originale Mercedes-dele, før fabrikken i Stuttgart satte en stopper for, at uautoriserede værksteder kunne videresælge Mercedes-dele. Men vi har stadig efterspørgslen og sælger rigtig mange nye reservede i OE kvalitet. Nogle dele kan dog kun skaffes originalt, så for at skaffe dem har vi igen sat fokus på vores gamle forretningsmodel, og importerer nu småskadede biler til ophug, fortæller Flemming Thingmand Henriksen.
Originalt nummer
I dag beskæftiger Gørløse Autoimport 40 mand, der er fordelt ud over de forskellige forretningsområder, som omhandler et serviceværksted, en salgsafdeling og altså en afdeling for reservedele, hvor ophugningen hører under.
Selvom de bilerne i salgsafdelingen holder på fint anlagte fliser med Mercedes-stjernen pegende mod hovedvejen i Gørløse, så minder bilerne på den småstensbelagte parkeringsplads ved ophugsværkstedet få hundrede meter derfra en del om dem.
For hele ideen er nemlig at importere tyske biler, der hvis de havde fået en tilsvarende skade i Danmark var blevet repareret uden tøven. Og det afspejler sig, når man kigger på de biler, der hænger på liftene og er ved at blive adskilt i atomer. De ligner ikke de typiske biler, der holder i flere lag hos danske autoophuggere.
Hver eneste stump fra de huggede biler bliver oprettet på det originale reservedelsnummer, helt ned til håndbremsekabel. Derefter bliver delene lagt på Gørløse Autoimports hjemmeside.
Her findes de korrekte dele til den efterspurgte model ved hjælp af bilens stelnummer. Det gør, at de også sælger mange småting, som en normal ophugger ville have kasseret.
- Det er en stor opgave at splitte bilerne ad. Vi har originalt Mercedes-værktøj og Star diagnosetester, så vi tjekker om alt virker, inden vi skiller bilen ad. Desuden kræver teknikken i dag, at bilen får at vide, at den nu er ved at blive ophugget. Det er nødvendigt for at delene senere kan sættes på en anden bil, fortæller Flemming Thingmand Henriksen. der uddyber, at det tager én mand er cirka tre dage om at adskille en bil totalt, og med tre mand gående er målet at få hvad der svarer til en bil hugget om dagen.
Grundig beskrivelse
Alle dele bliver registeret med navn på den mekaniker, der har stået for ophugningen, hvornår det blev gjort, og hvilken bil delen kom fra.
På hjemmesiden kan købere på alle de større, unikke ting se kilometertal. På alle de kosmetiske dele bliver hver en skramme markeret på billederne, ligesom betegnelserne A1 og A2 påføres.
- Vores dele bliver ofte benyttet i forsikringssager. Værkstederne er ikke så glade for brugte plade-dele, men for at forbedre deres opfattelse af brugte dele, gør vi meget ud af at dokumentere og beskrive de forskellige skavanker. Det gør, at de præcis kender standen på den del, de efterfølgende modtager, siger Flemming Thingmand Henriksen.
Udenlandske partnere
Det er ikke kun danskere, der efterspørger de brugte Mercedes dele. Derfor har Gørløse Autoimport, som er umuligt at udtale for andre end folk med dansk pas, også navnet MBspecialist. Det bruges internationalt, hvor de har partnere i 12 lande herunder eksotiske Mexico og Den Dominikanske Republik samt europæiske lande som Tyskland, Polen og Serbien.
- Danskere efterspørger høj kvalitet, og der er gamle, afkørte taxaer ikke gode nok. Men de dele er der stadig efterspørgsel på i andre lande, og der sælger vi så delene via vores partnere. Og når vores dele er oprettet via originalnummeret, så hænder det også, at vi får henvendelser fra mange andre steder i verden. Eksempelvis en australier som mangler en advarselstrekant, siger Flemming Thingmand Henriksen.
Flytteklar
Der findes storstilede planer, som har været sat på standby i tre år, men de er ikke lagt på hylden ved siden af de mange reservedele. Fremtidsudsigterne byder nemlig på et nyt, stort bilhus til Gørløse Autoimport, hvor også ophugningsdelen bliver en del af. I øjeblikket ligger værkstedet og salgsafdelingen på samme matrikel, mens huggerne og reservedelsfolkene er på en anden adresse i byen, ligesom der findes et fjernlager et tredje sted. Det skal samles under ét tag, men det er ikke sådan lige at flytte.
- Man kan ikke flytte en ophugger. Sådan er opfattelsen i branchen, men vi forsøger alligevel. Derfor har vi indkøbt 3000 store og 1000 små kasser, som vi er begyndt at lægge vores varer på lager i. Vi er langt fra færdige, og vi har allerede brugt et år på processen. Men det gør det muligt for os hurtigt at kunne rykke i nye lokaler, når det engang bliver aktuelt, siger Flemming Thingmand Henriksen.
Og det skal nok blive aktuelt inden længe. For selvom det virker som en håbløs ide at betale 100.000 kroner for en bil, der bare skal lægge på hylden i dele, er de sikre på i Gørløse, at det er det helt rigtige at gå "back to basics".
- I 1987 passede et finere ophug til os som virksomhed, og i dag, hvor det hele foregår på nettet med billeder og handel uden at have delene i hånden, så passer det igen perfekt til os. I Danmark er denne slags ophug interessant, fordi vores biler er så dyre, at der er stor efterspørgsel på denne type dele. Derfor er jeg sikker på, det er den rigtige vej at gå. Der er altid behov for en brugt kvalitetsdel, siger Flemming Thingmand Henriksen.