Skat kommer bil-forhandlere i møde
Skat vil nu alligevel efter møde med AutoBranchen Danmark behandle konkret kritik fra bilforhandlere af sagsbehandlingen i kontrolprojektet "flytning af avancer", også selv om de pågældende bilforhandlere ikke ønsker at stå frem med navns nævnelse.
Hos bilforhandlerne hersker der udbredt tilfredshed med Skats nye linje.
- Jeg vil gerne kvittere for, at Skat kommer forhandlerne i møde på den måde. Deres beslutning betyder, at vi kan komme videre med nogle af de mange konkrete eksempler på kritisable forhold, som vi tidligere har fremlagt for Skat, siger Jens Brendstrup, adm. direktør for AutoBranchen Danmark, der dermed henviser til den dialog, som hans organisation længe har ført med Skat.
Ifølge Jens Brendstrup tilbød Skat i øvrigt at informere mere detaljeret om praksis i kontrolsagerne via egne eller AutoBranchen Danmarks nyhedsbreve i takt med, at der falder afgørelser.
- Med en større åbenhed og bedre kommunikation fra Skat kan vi med tiden få sat de hegnspæle eller hjørneflag for registreringsafgiftslovens fortolkning op, som vi på forhandlernes vegne længe har efterspurgt. Derfor glæder det os, at Skat også vil orientere branchen på nogle af vores medlemsarrangementer i fremtiden, siger Jens Brendstrup.
Blanket i tilfælde af ansvarssag
Skat oplyser, at man på nuværende tidspunkt har afsluttet 27 kontrolsager omhandlende flytning af avancer, siden projektet gik i luften i december 2012. I 18 af disse tilfælde fandt Skat grundlag for at kræve efterbetaling af registreringsafgift. Seks af sagerne har givet anledning til at iværksætte en ansvarssag over for forhandlerne.
Netop spørgsmålet om ansvarssagerne har været et centralt punkt i AutoBranchen Danmarks kritik. I flere konkrete sager har Skat nemlig sigtet bilforhandlere alt for sent i sagsforløbene, således at bilforhandlere har været uvidende om, at de var genstand for en undersøgelse om strafbare forhold.
På mødet tog Skat kritikken til efterretning og oplyste i øvrigt, at der eksisterer en blanket, som Skats medarbejdere skal præsentere for bilforhandleren i det øjeblik, at Skat får mistanke om, at der kan være grundlag for en ansvarssag.
- Vi opfordrer vores medlemmer til, at de er opmærksomme på, om de får udleveret og underskrevet blanketten i tilfælde af et besøg fra Skat. Hvis det sker, bør man omgående søge rådgivning hos eksempelvis vores Skat-taskforce, opfordrer Jens Brendstrup.
Fokus på avancer også i 2014
Også i 2014 vil Skat fastholde sit fokus på problematikken. Det fremgår af den indsatsplan, som SkatT hvert år offentliggør om sit arbejde for det kommende år. I indsatsplanen lægges der dog vægt på, at en indsats ikke iværksættes uden, at brancheorganisationen orienteres forud.
Desuden understreges det, at de Skat-medarbejdere, der udfører kontrollen, skal være kompetente inden for det pågældende område et punkt, som AutoBranchen Danmark igennem længere tid har kritiseret Skat for ikke at opfylde.