Hyundai-Kia på prestige-jagt
De to koreanske søstre, Hyundai og Kia, vil yderligere nogle trin op ad prestige-stigen men de jager anseelse på hver deres måde.
Denne weekend slutter årets første internationale biludstilling, NAIAS 2014 i Detroit. Blandt showets overraskelser er en koreansk bil fra Kia. Koreanerne er på showet med konceptbilen GT4 Stinger.
Dermed signalerer begge mærker i Hyundai-Kia Group, at de nu jagter yderligere prestige. At både Hyundai og Kia kan bygge velkonstruerede og holdbare biler med et europæisk look i de mindre klasser er for længst bevist. Nu skal der andet og mere til at sikre sig et up-class-image for også at slå igennem blandt dyrere biler.
Første europæiske forsøg fra Hyundai-Kia var den baghjulstrukne coupé med navnet Genesis. Yderst veldesignet bil og med baghjulstræk javel, og selv om især den store af de to Genesiser var god til at køre sidelæns, var bilen alt i alt ikke tilstrækkelig velkørende til at slå igennem overfor modstandere fra BMW og Mercedes.
Men nu kommer så næste bølge fra Hyundai denne gang kaster koreanerne sig over VM i rally. Her forsøger koreanerne at lægge yderligere (motorsports)prestige til Hyundai overfor direkte konkurrenter, først og fremmest Volkswagen, der vandt VM sidste år.
Og imens har Kia så valgt at gå den vej, som ikke lykkedes for Hyundai. Koreanerne har netop vist en fremadstræbende coupé med navnet GT4 Stinger. Kias forsøg på at høste yderligere prestige adskiller sig markant fra den tidligere Genesis, for mens Genesis var en bil magen til de andre coupeer på det tidspunkt, stikker GT4 Stinger næsen langt længere frem og tegner omridset af en fremtidens sportsvogn.
Kia-organisationer rundt om i verden krydser fingre for bilen:
- Jeg tror, at GT4 er et udtryk for, at Kia er klar til at bevæge sig i den retning, da det er den slags biler, der skal være med til at flytte mærket. På nuværende tidspunkt har jeg ingen idé om, hvorvidt bilen kommer til Europa, og i så fald hvornår vi i Danmark vil kunne præsentere den og slet ikke om prisen, forklarer Lene Mejdal Iversen, PR hos Kia Import Danmark.
PS: Rally-kendere kan måske huske, at Hyundai faktisk har været i VM-rally før i 2000 lancerede koreanerne en firehjulstrukken Accent netop i dette års svenske vinterrally. I 2003 trak Hyundai sig ud af VM-rally igen uden en eneste sejr.