Ny Opel Meriva med nye motorer
Til marts er Opel parat med en opdateret udgave af den lille MPV med navnet Meriva. Nye motorer forbedrer økonomien til 26 km/l, og prislisten starter ved aggressive 190.000 kroner.
Fire skarpe til mærkets danske informationschef, Erik Morsing, rammer bilens muligheder ind.
Morsing: Vi har solgt i alt 2800 eksemplarer af den nuværende Meriva, og vi skulle gerne holde et salg på 600 700 biler om året med den nye model. Vi har i et par måneder haft en Limited version til 189.900 kroner, og alene det øger interessen for bilen. Den pris har vi fastholdt på den nye model.
Motor-magasinet: Er "selvmordsdørene" en fordel eller ulempe for salget af Meriva?
Morsing: Jeg synes ikke selvmordsdøre er en rigtig eller fair betegnelse for baghængslede døre. Du kan jo ikke åbne dørene, når bilen kører, som før Krigen, da baghængslede døre fik sit øgenavn. Desværre fjerner betegnelsen selvmordsdøre opmærksomheden fra den store fordel, der er ved baghængslede døre. Når folk først stifter bekendtskab med bilen, er det vores erfaring, at de sætter stor pris på disse døre, der ud over at åbne omvendt også åbner mere end traditionelle døre. Døren kan næsten blive vinkelret på karrosseriet. Det er lettere at komme ind og ud ad bilen fra bagsædet, og langt bedre for ryggen at fastgøre børn i en barnestol, for man slipper for at vride ryggen, når man står udenfor bilen og skal nå helt ind i bilen og spænde sikkerhedsselen over barnet. Bilen er jo også i sin helhed certificeret af den tyske AGR-organisation for sin ergonomi. Altså ikke kun sæderne, men hele bilen.
Motor-magasinet: Hvad er Merivas største salgs-argument?
Morsing: Masser af plads, bagdørene og så en fleksibel indretning, hvor man kan lave ekstra plads til skuldre og ben på bagsædet, når man laver de tre sæder om til to. Og så får vi nu Meriva med helt nye 1.6 CDTI dieselmotor, der går langt på literen.
Motor-magasinet: Og hvad er dens største salgsmæssige problem?
At denne biltype ikke er så efterspurgt i Danmark. Vi ser samme tendens hos konkurrenterne. Lidt høje mini-MPV har svært ved at slå igennem hos danskerne. Siden Meriva kom frem har danskerne jo flokkedes om minibilerne, selv om det måske var en større bil, de havde brug for.