23948sdkhjf

Ser ikke skoven for bare skilte

GENNEMSIGTIGHED ER EN dyd, der ofte forbindes med vores it-tidsalder og brug af internet og data. Men gennemsigtighed kan diskuteres, og det bliver begrebet da også i høj grad i autobranchen, hvor bilforhandlerne udfordres af politikere og myndigheder på grund af, at der er stillet skarpt på åbenhed omkring finansiering af bilkøb.

AUTOBRANCHEN BLIVER SÅLEDES anklaget for ikke at ville vejlede bilkøberne ordentligt med en skiltning af gebyrer og provisioner, der ligger bag den såkaldt ÅOP – årlige omkostning i procent - ligesom bankerne skal. Tilmed falder det nogle autobranchefolk for brystet, at det er en tidligere autobranchemand, der har bragt kravet til torvs. Han forklarer i denne udgave af fagbladet, hvad der er hans bevæggrund. Og hvorfor bilforhandlerne og autobranchen må acceptere, at det ikke er et "tagselvbord" at kunne skrue op og ned for de variable gebyrer, der danner ÅOP-procenten, sammen med de fastlåste to. Vi forstår argumentationen – hvor ubehagelig den end må lyde i bilforhandlernes ører – og kan se, at det nok går den vej, nu hvor der er politisk og ministeriel interesse i at ligestille banker og bilforhandlere på dette punkt.

OMVENDT KAN VI også godt forstå autobranchens argumentation om, at der vil komme en skilteskov uden lige hos forhandleren, hvis han skal annoncere de forskellige gebyrer, da forhandleren ofte arbejder med flere forskellige finansieringsselskaber, der – i konkurrencens hellige tegn – jo netop ikke opererer med ens gebyrer.

I HVERT FALD er det lidt hen i skilteskoven, at erhvervsministeren offentligt har været ude med meldinger, før autobranchen og forbrugerne har været hørt. Det skaber ikke et oplyst, og, skal vi sige gennemsigtigt, grundlag for at træffe de rette beslutninger. Så ÅOP i politisk forståelse for autobranchens vilkår er i dette tilfælde tårnhøj og må skabe mulighed for at kunne forhandles ned.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.09