23948sdkhjf

Skilte-debat er kørt af sporet

Tidligere autobranchemand kritiseres for at falde autobranchen i ryggen ved at kræve mere gennemsigtighed om billån hos bilforhandlere.
Debatten om behovet for skiltning af forhandlerens gebyrer ved billån er kørt helt af sporet, mener bilforhandlernes brancheforening, Autobranchen Danmark. Herfra udtaler direktør Jens Brendstrup, at erhvervsministeren, helt uhørt, har kortsluttet den politiske proces, når han offentligt har været ude med en melding om behov for skiltning, allerede før branchen og forbrugerne har været hørt.

- I virkelighedens verden er det ikke et problem, forbrugeren oplever. Kunderne er fokuseret på ÅOP som den retvisende indikator af den samlede låneomkostning. Kunderne får altid oplyst alle provisioner og omkostninger i lånetilbudet, eller hvis de beder om at få det oplyst inden aftalen. Der vil komme en skilteskov hos forhandleren, hvis han skal annoncere de forskellige gebyrer, siger Jens Brendstrup. Direktøren mener desuden, at en generel skiltning vil være nærmest umulig, da forhandleren ofte arbejder med flere forskellige finansieringsselskaber med forskellige gebyrer.

Startskud i TV

Den 30. maj 2013 opfordrede analysevirksomheden Mybanker i DR1 magasinet Penge til, at det tydeligere skulle fremgå af standardskiltet, hvilke omkostningsposter ÅOP dækker over. Særligt ønsker Mybanker, at bilforhandlernes provision skal fremgå af standardskiltet. Mybanker, der drives af den tidligere autobranchemand John Norden, med en fortid i sin egen bilforretning Autonorden samt Avis og som direktør for Eurocarsale A/S, mener, at finansieringsselskaberne og bilforhandlerne er forpligtigede til at oplyse dette i henhold til skiltningsbekendtgørelsen.

Brancheorganisationen Finans & Leasing var ikke enige med Mybankers fortolkning af bekendtgørelsen og anmodede derfor Forbrugerombudsmanden om en forhåndsbesked, der tog stilling til Mybankers påstand. Denne forhåndsbesked fremkom, og af den fremgår det, at Forbrugerombudsmandens mener, at skiltningsbekendtgørelsen ikke stiller krav om, at de enkelte omkostningstyper, der indgår i beregningen af ÅOP, skal oplyses.

Politisk vilje

7. oktober sidste år var Mybanker fremme igen med, at bilforhandlerne kan skjule, hvor meget de tjener på at formidle lån, da de ikke behøver at give de samme oplysninger, som bankerne skal, når de yder lån. Dermed forhindres forbrugerne i at forhandle sig til et billigt billån, da forbrugeren ikke kan gennemskue, hvad der er til forhandling, mener John Norden.

Det nye var her, at der nu er politisk vilje til at se på reglerne og i den forbindelse på, om forbrugerne skal have oplyst, hvad forhandlerne tjener på deres formidling af lånene. Socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht, har bedt sin partifælle erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen om at tage initiativ til at ændre den relevante bekendtgørelse, så bilforhandlere tvinges til at skilte med deres provision på billån.

Formidler blot lån

Bilforhandlernes anden brancheorganisation, Bilbranchen, er også af den opfattelse, at bilforhandleren ikke skal oplyse, hvad de får i provision for at formidle lånet.

- Forbrugerne har et godt sammenligningsredskab i ÅOP, og bilforhandlerne kan ikke sammenlignes med bankerne, da bilforhandlerne, modsat bankerne, alene formidler lånet for finansieringsselskaberne. Følger man Mybankers tankegang fuldt ud, burde alle erhvervsdrivende pålægges at oplyse avancen på alle varer til salg, hvilket er helt urealistisk, udtaler Stine Laursen, juridisk konsulent i Bilbranchen. Hun påpeger desuden, at det kan fjerne bilforhandlernes mulighed for at forhandle en god pris hjem, hvis deres fortjeneste på formidlingen blev offentlig tilgængelig, idet naboen altid ville kræve den samme gode pris. Dermed ville der blive tale om standardpriser til skade for konkurrencen.

Skeptiske branchefolk

På erhvervsnetværket Linkedin giver flere branchefolk udtryk for skepsis overfor Mybanker. Eftermarkedschef hos Nissan, Kasper Norden, finder det skræmmende, at hvad han kalder en simpel markedsføringskampagne fra Mybanker kan medføre politikernes interesse på trods af, at Konkurrencestyrelsen allerede har udtalt, at der ikke er noget at komme efter.

- Man skulle hellere se på mediernes og politikernes helt ukritiske brug af "uvilidige" eksperter. John Norden er sælger og repræsenterer en virksomhed, der lever af at sælge sammenligninger af finansielle ydelser, og som er dybt afhængig af at markedsføre sin virksomhed. My Bankers egen hjemmeside reklamerer selv med billån fra blandt andre FDM og GE Money Bank med ÅOP på 11,3 procent. Det vil sige, at Mybanker lever af at få trafik på sin hjemmeside, så de kan sælge finansieringsselskabernes ydelser – prøv lige at stave til uvildig, påpeger eftermarkedschefen.

Jørgen Bomberg, salgschef hos Volkswagen Køge under Semler Retail A/S, oplyser, at han har efterlyst samme åbenhed om indtjening fra Mybanker, som John Norden mener at bilbranchen skal udvise.

- Det ville da være interessant, om Mybanker ville offentliggøre, hvem der betaler deres analyser, og hvor meget fortjenesten er ved dette, mener Jørgen Bomberg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11