23948sdkhjf

Specialist i Volvo-dele holder skruen i vandet

Trods en uddannelse som cand. merc. og en karriere som regnskabschef og faglærer var det interessen for Volvo-bilerne, som vandt for Søren Hansen. Nu driver han på 20. år sit nordsjællandske specialfirma i Volvo-dele.
Til dagligt omtales Stenløse-firmaet ofte ofte som "Volvo Reservedele i Stenløse" eller "spare-parts.dk" og tidligere Søsum Autodele. Det officielle navn er Resdele ApS (en forkortelse af reservedele). Bagved står en sand Volvo-entusiast, den 60-årige Søren Hansen, der har lavet biler, siden han var dreng. Han har aldrig fået en officiel bil-uddannelse, til gengæld er han uddannet cand. merc. i udenrigshandel, ligesom han har læst HD i finansiering. Det førte til stillinger som statistik-, økonomi- og regnskabschef i forskellige selskaber, ligesom han i 14 år underviste blandt andet merkonomen og på tekniske skoler, inden hans livslange engagement i Volvo tog over på fuldtid fra 1994.

Han har drevet sit Volvo-firma siden 1981, først med et par ansatte. Og fra 1994 tog han selv over på fuld tid, mens han fra 1996 flyttede firmaet fra Søsum til de nuværende faciliteter på Dam Enge i Stenløse.

Her er der både værksted og lager, mange gamle Volvo-biler og ifølge indehaveren landets største lager af Volvo-dele. Hertil op imod ti ansatte, de fleste på deltid, heraf et par mekanikere og skoledrenge.

- Jeg er så heldig, at min hobby er mit arbejde. Jeg skal bæres ud herfra. Hvad skulle jeg ellers lave? Jeg vil have med mennesker og biler at gøre og være sort under neglene, fastslår Søren Hansen, der kan alt om diverse Volvo varenumre år tilbage og betegner sig selv som "tal-freak" og "Volvo-autist".

Pipeline

Resdele, der selv betegner sig som en virksomhed med fokus på kvalitet, rådgivning og god service, er tålt af den danske Volvo-importør, men han har med jævne mellemrum fået "besøg" af op til flere Volvo-advokater, som vil hindre, at Volvo-navnet sniger sig ind i hans officielle firmanavn.

De mange Volvo-dele - originale og alternative - skaffer han fra et netværk af leverandører over hele Europa, opbygget over årtier. Han får også leverancer direkte fra Volvo-fabrikken i Gøteborg - en pipeline, som bliver lukket hvert andet år, når en ny direktør kommer til, men siden får lov til at være der, fordi han aftager så mange dele, fortæller Søren Hansen, som skaffer sine dele fra en række store europæiske grossister og leverandører. Således er han eneforhandler i Danmark af Volvo reservedele fra svenske Scan-Tech og polske GParts, mens man er eneforhandler i Nordsjælland af blandt andet kemi fra VHT.

- 80 procent af vores sortiment er alternative dele, men stort set alt i OE-kvalitet, siger Søren Hansen.

- Vi kæmper da også med, at mange private kunder handler hos Thansen og Biltema, bemærker han og beklager kvaliteten af mange dele fra Østen.

- Vi sætter kvalitet meget højt. Jeg har ikke råd til reklamationer. Jeg får det dårligt af reklamationer, men oplever næsten hver dag henvendelser, hvor det viser sig, at varerne er købt et andet sted. Hos os finder du ikke utilfredse kunder, forsikrer Søren Hansen, som oplyser, at 80 procent af omsætningen går til private, mens 20 procent er til mekanikere.

Lageret rummer over 12.000 varer. Der er løbende forespørgsler om nye dele, så lageret vokser hele tiden.

- Det er lidt som skruen uden ende, det største problem er at finde pladsen, idet vi får en palle med varer stort set hver dag. Men vi forsøger løbende at indføre nye procedurer, så vi kan finde vores varer effektivt, og indtil videre fungerer det, forklarer Søren Hansen.

Mange af de brugte Volvo-dele plukker Søreen Hansen selv fra et løbende antal skrotbiler, som indkøbes og plukkes for brugbare dele, hvorpå bilerne går videre til en skrothandler og korrekt miljøbehandling.

Tror på Volvo

At de lige blev Volvo, han i sin tid akstede sin kærlighed på, var tilfældigt, og han tror fortsat på mærket, trods de ikke altid imponerende salgstal i Danmark:

- Volvo-mærket skal nok blive her, jeg tror på Volvo, selv om kineserne har overtaget. Andre købere skal i givet fald nok være klar, mener Søren Hansen.

- Vi har ingen vognpark - folk må selv hente deres varer her. Vores Vito leverer dog hver dag 20-30 pakker til posthuset, som sendes ud via vores webshop, fortæller han.

Søren Hansen anslår, at cirka 20 procent af omsætningen i dag foregår via webshoppen.

- Fremtiden ligger på internettet, og vi gør meget ud af at give ordentlig information om delene, siger han.

Søren Hansens forventninger til 2014 er ikke de bedste efter en hård vinter og en sen start på året.

- Vi har haft travlt i hele juli, men først i august gik det pludselig i stå igen. Jeg forventer dog, at vi niok skal få travlt igen fra begyndelsen af september og helt frem til midt i december. Vores salg er meget sæson-styret. Men vi skal nok overleve, vurderer Søren Hansen, som i efteråret måtte afskedige to medarbejdere som følge af afmatningen.

Hans far drev et mindre supermarked i adskillige årtier på Østerbro, omgivet af store konkurrenter.

- Han overlevede alligevel, fordi han kunne levere kvalitet til fornuftige priser. Det har jeg taget med mig, selv om det blev i en anden branche, mener Søren Hansen.

Privat holder han til på en stor gård ved Frederikssund, som også huser ti amerikanerbiler. Ingen af de tre store børn, som alle er gået handelsvejen rent uddannelsesmæssigt, står umiddelbart klar til at tage over som Volvo-specialist.

Mere på www.spare-parts.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.281