Aluminium gør turboladere 30 procent lettere
Udviklingen på bilmarkedet gør, at flere biler bliver udstyret med en turbolader. Nu har Continental udviklet en af aluminium, der bringer flere fordele med sig.
Den internationale leverandør til autobranchen Continental støtter denne udvikling og har nu nået en milepæl med en ny og innovativ turbo-teknologi. Tyskernes første serieproduktion af turboladere startede i 2011, og nu har de tilføjet endnu et kapitel til den historie. Deres udviklere har lanceret den første serieproducerede turbolader med et turbinehus af aluminium.
Samarbejde med BMW
Siden foråret 2014 har det været gang integrationen af den nye turbo i en Mini Hatch med tre cylindre.
- Aluminium i en turbolader, der er designet til biler, er en stor milepæl. Med dette letvægtsmateriale sparer vi næsten 30 procent i vægt sammenlignet med en konventionel turbolader, mens der samtidig er tale om lavere omkostningerne, og man opnår andre fordele i systemet, siger Wolfgang Breuer, chef for motorsystemsenheden i transmissionsafdelingen.
Den nye turbolader får sin debut i et krævende downsizing-miljø: En trecylindret, 1,5 liters, turboladet motor, der yder 100kW (134 hestekræfter).
- Det er ikke kun aluminium, der gør denne turbolader speciel. Den er også videreudviklet fra blot at være en typisk tilføjelseskomponent til at være en integreret del af motoren. For at kunne imødekomme de krav, der er til delen og dens integration i cylinderhovedet, har vi arbejdet tæt sammen med BMW, siger Udo Schwerdel, chef for produktlinjen for turboladere hos Continental.
Mindre vægt og benzin
Når en turbolader arbejder for fuld kræft, kan konstruktionen med et turbinehus af stål blive helt rødglødende, hvorimod et af aluminium forbliver relativt koldt. Det varmeste område bliver nemlig kølet ned ved hjælp af en såkaldt dobbeltvæg med kølevæske.
- Det sikrer, at den ydre overflade aldrig bliver varmere end 120 grader, og at den indre temperature ikke kommer over 350 grader, siger Udo Schwerdel.
I Minien bliver vægtbesparelsen på 1,2 kilo som følge af en aluminiums turbolader. Mindre vægt betyder også mindre brændstofsforbrug, og dermed passer udvikling godt sammen med målene om brændstofsforbrug og udledning i bilindustrien. Selvom der ekstraomkostninger til kølevæske, så er den nyudviklede turbo stadig billigere at anskaffe for bilproducenterne.