Leasing skal sætte skub i elbiler
Renault introducerer et aggressivt privatleasingtilbud på elbilen Renault Zoe - et tiltag Renault Danmark er overbevist om, vil øge udbredelsen af elbilen Zoe. Avis-direktør undrer sig, og Renault svarer igen.
Tilbuddet går i al sin enkelhed ud på, at kunderne tilbydes en privatleasingaftale, der koster 9995 kroner i udbetaling, og så ellers 2495 kroner om måneden. Til den pris er der inkluderet batterileje, serviceaftale, et 10 A flexikabel (mormorkablet) og en 3,7 kW wallbox inklusiv installation. Men det skal kunderne ikke tænke på. Som adm. direktør i Renault Danmark Henrik Bang siger;
- Det er vigtigt, at kunderne oplever de får en "alt- i- et løsning", når de leaser Renault Zoe.
Leasingaftalen løber over tre år og inkluderer 10.000 kilometer om året. Viser det sig, at man kører længere end 10.000 kilometer, kan man naturligvis tilkøbe flere kilometer. Skulle man mod forventning ønske at opsige sin kontrakt før tid, kan det ske efter 11 måneder med en måneds opsigelse.
Hos Renault Danmark er direktør Henrik Bang overbevist om, at privatleasingtilbuddet vil få er det, der skal til for at privatkunderne for alvor tager Renault Zoe til sig:
- Elbiler er en stor strategisk satsning for Renault, og vi mener, at markedet for alvor er ved at være klar til mange elbiler. Infrastrukturen med offentlige ladestandere er på plads, og mange offentlige virksomheder er begyndt at købe elbiler, mens det private marked halter bagefter. Det vil vi ændre med dette aggressive tiltag, siger Henrik Bang og uddyber:
- Privatleasing er den perfekte måde for forbrugeren til at afprøve, hvordan elbilen fungerer i hverdagen, uden at de er nødt til at købe bilen. Samtidig er prisen for at lease en Renault Zoe den samme, som hvis man havde leaset en almindelig benzin- eller dieselbil.
Avis: Billige elbiler kan være dyrere end forventet
Det er med både glæde og forundring, at adm. direktør Kasper Gjedsted, Avis Biludlejning, har læst om Renaults tilbud på en "uhørt billig" elbil til 2495 kroner alt inklusiv.
- Jeg glæder mig meget over, at Renault med deres nye tilbud nu også sætter fokus på elbiler i Danmark. Men samtidig er det vigtigt at gøre opmærksom på, at "uhørt billig", "alt-i-et løsning" og "alt inklusiv", ikke betyder det samme for alle, når det endelige regnestykke gøres op, siger Kasper Gjedsted ifølge en pressemeddelelse.
- Hvad der kan synes som det billigste tilbud løber hurtigt op, hvis man ikke er opmærksom på hvad tilbuddet inkluderer, siger direktøren fra Avis Biludlejning i Danmark, der tidligere på året afgav historiens største ordre på Nissan Leaf elbiler. For på trods af stigende efterspørgsel på elbiler i Danmark, så kan prissammensætningen være en jungle, mener han.
- Vi har alle et stort ønske, og et fælles ansvar, om at støtte de virksomheder, offentlige institutioner og privatpersoner, der vil køre grønt. Det gør vi blandt andet ved at tilbyde "alt-i-én"-pakker og priser hvor "alt inklusiv" også betyder ALT inklusiv, så vi kan gøre beslutningsprocessen lettere, udtaler Kasper Gjedsted.
Han understøtter udmeldingen med et regnestykke, der sammenligner leasing af elbil med langtidsleje, populært kaldet "mini-lease", af elbilen Nissan Leaf.
Regnestykket tager udgangspunkt i 12 måneders leje, som er minimumsperioden for at lease en Renault Zoe.
Her når han frem til en samlet pris på 3495 kroner for Leaf, men 4175 kroner for Zoe, fordi der også kommer eksempelvis forsikring og forudbetaling (1200 kilometer pr. måned).
Ved 2500 kilometer pr. måned er forskellen større, oplyser Kasper Gjedsted: Fortsat 3495 kroner for Leaf, men 5295 kroner for Zoe.
Svar fra Renault
- Vi havde egentlig besluttet ikke at reagere på Avis' pressemeddelelse om vores privatleasingtilbud, da det alt andet lige giver støj på linjen i forbindelse med elbiler. Men vi er alligevel nødt til at kommentere Avis' pressemeddelelse, der mildest talt er vildledende, lyder reaktionen fra PR-chef Søren Hyltoft fra Renault Danmark.
- I deres eksempel, hvor deres bil kører 1200 kilometer om måneden - altså 14.400 kilometer om året - tager de vores tilbud med 10.000 kilometer og charger så for 4400 overkørte kilometer. I stedet tager man som Zoe-kunde naturligvis blot en aftale med 15.000 kilometer til 2795 kroner, forklarer Søren Hyltoft.
- Samtidig regner de med, at folk kun beholder en Zoe i 12 måneder, (da det er den periode man kan minilease en Leaf), hvilket vi naturligvis ikke forventer. Vi forventer, at de beholder den i den 36 måneders leasingperiode, tilføjer han.
- Det betyder, at førstegangsydelsen skal deles ud over 36 måneder og ikke 12 måneder. Samtidig glemmer de, at vi installerer wall box og, at man får et mormor kabel med i handlen, hvilket man ikke gør i en Leaf. Selv når vi medregner deres forslag til en forsikringsydelse, hvilket vi mener er i overkanten, når vi til en månedlig pris 3388 kroner. Så altså langt fra det, de har regnet sig frem til, mener Søren Hyltoft.