23948sdkhjf

Bybilers p-afgifter befinder sig i en gråzone

Daimler klager over tårnhøj p-afgift for Car2Go i København, hvor hver bil skal betale 54.000 kroner i afgift.
Transportminister Magnus Heunicke (S) giver moralsk støtte til delebilsprojekter som Car2Go og finansierer gerne forsøgsprojekter, men han vil ikke tvinge kommunerne til at udstede gratis eller billige parkeringstilladelser.

- Regeringen skal ikke stille krav om, at kommunerne tilbyder delebilsordninger en parkeringslicens på bestemte vilkår, fastslår Magnus Heunicke.

Folketinget er ved at behandle forslaget til en ny vejlov, der giver kommunerne mulighed for at graduere p-afgifter for miljøvenlige biler og delebiler.

Folketingsflertallet viger tilbage fra at dekretere gratis parkering for eksempelvis elbiler, fordi det kunne udløse dels kommunale krav om statslig kompensation for tabte indtægter, dels anklager om indblanding i det kommunale selvstyre.

150 dele-p-pladser

Københavns Kommune oplyser på sin hjemmeside, at 150 pladser er reserveret til delebiler. De kan parkere gratis i blå og grøn zone, mens det kun gælder snævre tidsintervaller i rød zone i gågadecentrum.

Det er ikke tilstrækkeligt for firmaet "Car2Go", som har klaget til Folketinget og Transportministeriet over, at delebiler betaler mere i p-licens end en énmandsejet bil.

Københavns Kommune tilbyder delebilsordningen en p-licens, der dækker hele byen. Den koster 54.000 kroner per bil, oplyser Car2Go-selskabet. Det svarer til 6,16 kroner per time året rundt.

Til sammenligning koster en beboerlicens til fri parkering i eget område 720 kroner om året, og en tilsvarende geografisk afgrænset erhvervslicens koster 2815 kroner.

- København indeholder 21 parkeringszoner. Forestiller man sig, at car2go købte beboerlicens for samtlige zoner, ville udgiften have udgjort 15.120 kroner om året per bil, skriver Car2Go i sin klage.

Afgiften er altså mere end tre en halv gange større for en delebil end de øvrige personbiler.

200 biler i København

Tyske Daimler og franske Europcar stiftede delebilsselskabet for tre år siden med ejerforholdet 75-25. Det tysk-franske selskab lancerede 17. september en flåde på 200 små "Smart for Two" biler i København.

Ifølge delebilsentusiasten, Venstres forbrugerordfører Jan E. Jørgensen, betragter Københavns Kommune Car2Go som en anden slags delebiler end de eksisterende ordninger.

Københavns Kommunes Teknik- og miljøforvaltning skelner nemlig mellem delebiler og bybiler, hvor delebiler er såkaldte ’two-way carsharing’, mens byblier kaldes free float carsharing.

Jan E. Jørgensens egen kommune – Frederiksberg – har en mere imødekommende opfattelse af hjemmelen til at udstede gunstige p-licenser til dele- og bybiler.

Den ny vejlov skal fjerne den juridiske tvivl hos Københavns Kommune, mener Jan E. Jørgensen:

- Lovgivningen skal ikke lægge hindringer i vejen for, at et koncept som Car2Go kan vinde indpas og dermed være med til at begrænse forurening og trængsel i vore storbyer, siger han.

Magnus Heunicke lover større frihedsgrader, men han kender ikke detaljerne i den car2go’s forretningsmodel.

Derfor vil han vil ikke forlods udstede en garanti for, at det konkrete koncept omfattes af den kommende lov:

- Mit politiske mål er så mange ordninger som muligt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079