Hyundai spiller op med ny i20
Ny platform, større mål og nyt design. Den næste Hyundai i20 ser ud til at blive et yderligere stærkt kort for koreanerne i den klasse, der vokser mest lige nu.
Endnu har koreanerne ikke fortalt alt om den næste i20, der får verdenspremiere på den kommende biludstilling i Paris, med Danmarks-premiere i foråret 2015. Men dette ved vi allerede:
Først og fremmest står den næste i20 på en helt ny platform. Det tyder på, at i20 i 2015 får forbedrede køreegenskaber med større komfort, og sikkert også lidt skarpere styring. Men den nye platform har yderligere en vigtig egenskab: Med lidt større akselafstand er der åbnet for mere benplads, og da det nye karrosseri er lidt længere end fire meter, mod det gamle på knap og nap fire meter, er der udsigt til, at den nye i20 også er mere rummelig. Her spiller koreanerne samme kort, som de med held netop har gjort blandt mikrobilerne med den nye i10.
Endnu er der intet officielt om motorer. Vi tør dog godt gætte på, at i20 kommer med både benzin- og dieselmotorer. Antagelig som 4-cylindrede motorer det vil være en overraskelse, hvis koreanerne lancerer en ny 3-cylindret, selv om netop dette antal cylindre er den nye sort i klassen.
Der er intet officielt om priser, men priskrigen er intens i også denne klasse. Derfor er der grund til at tro, at den kommende i20 kun stiger en anelse sammenlignet med den nuværende, der lægger ud med 115.000 kroner for billigste benzin og 145.000 kroner for billigste diesel.