Ferrari med syngende turbo
Den nye udgave af GTen California har fået tilføjelsen "T" for turbo, og Ferrari har lagt mange kræfter i at få den til at lyde og opføre sig som en sugemotor.
Vi har kørt de første kilometer på det store udvalg af veje nær Ferrari-fabrikken i Maranello. Overvældende kræfter, lynhurtigt gearskifte, skarp styring og en bagende, der står fast. Altså FAST. Og dertil den dejligste motor- og udstødningslyd.
Dette med lyden er vitterligt en pointe. For Ferrari selv gør et stort nummer ud af at forklare, hvordan ingeniørerne har mast for at få den nye turbo til at lyde omtrent som en sugemotor.
Først og fremmest har den nye motor fået håndlavede kunstværker af udstødnings-manifolder. Tricket var at lave alle fire rør i hver side af motoren lige lange. De ligner jo nogles mareridt, siger en ingeniør men det er altså for at få lyden til at være rigtig Ferrari-musik. Et andet turbo-problem er, ifølge Ferrari, langsom respons og et fladt momentforløb. Altså at en turbomotor ikke reagerer så hurtigt på speederen, og at den ikke får mere kraft i takt med flere omdrejninger. Ferrari har først og fremmest fået deres nye turbomotor til at opføre sig som mærkets sugemotorer ved at anvende en twinscroll-turbo, og ved, hele konstruktionen igennem, at sigte mod så kort turbo-vej som muligt.
Er der da ingen problemer med den nye GT fra Maranello? Jo, et er prisen på fire millioner kroner minus 5000 kroner. Ferrari California T er dyr alle Ferrarier er dyre, faktisk urimeligt dyre, kan man argumentere. Men netop den (for) høje pris er på en underlig måde en del af mærkets kvalitet. Hvis en Ferrari ikke var så dyr, var den måske ikke i samme grad en Ferrari! Kan man sige det? Ja, det kan man godt.