Svaret på kommende Euro-standarder
Udviklingen af nye produkter og løsninger til bilfabrikkerne hos Tenneco-Walker er en løbende proces.
De fleste dieselmotorer styrer regenereringen i partikelfiltret ved, at der i udstødningstakten foretages en ekstra dieselinjektion. Denne metode har en række ulemper som forringet brændstoføkonomi, fortynding af motorolien med diesel, samt utilstrækkelig regenerering af partikelfilteret.
Problemløsning
- Med Tennecos nyudviklede Manifold Diesel Dosing system injiceres og forstøves det dieselbrændstof, som skal hæve temperaturen i dieselpartikelfilteret, direkte i manifolden ved hjælp af en meget kompakt og let integrerbar injektor. Især fortyndingen af motorolien med diesel, som skylles ned ved cylindervæggen, er et stort problem for biler med dieselpartikelfiltre (DPF). Det problem undgås med dette system. Men det er også med til at forbedre brændstoføkonomien og dermed også CO2 udledningen. Begge løsninger er vigtige parametre for bilfabrikanterne, forklarer distriktschef i Walker Danmark, Jossi Eiris.
Han oplyser også, at allerede når Euro-6 standarden træder i kraft nu i september 2014 vil SCR katalysatoren (Selective Catalytic Reduction) være en fast bestanddel af dieselbilernes udstødningssystem. Det vil sige, at endnu en enhed tilføjes udstødningssystemet. Den er typisk placeret efter dieselpartikelfiltret med en urea injektor og mixer placeret før SCR katalysatoren.
Kompakt enhed
For at reducere antallet af enheder og gøre systemet mere kompakt, og ikke mindst spare vægt, er der udviklet en SDPF. Det er en sammenbygning af SCR og DPF. Denne enhed kræver dog stadig injektion og mix af urea ind i udstødningsstrømmen. Tenneco har derfor også udviklet en speciel Compact Mixing Zone, som sikrer at ureainjektionen bliver fuldstændig blandet. Derved undgås krystalliseringen af urea i mixer og SCR også ved meget lave arbejdstemperaturer.
Filter til benzinbiler
- Med EURO-6c standarden, som vil gælde fra 2017, bliver der også for benzinbilerne sat grænser for partikeludledningen på max. 6x1011 partikler/km. Specielt GDI teknologien har forbedret brændstoføkonomien for disse motorer, men har til gengæld haft en negativ effekt på partikelformationen, oplyser Jossi Eiris.
Tenneco har flere koncepter til løsning af denne nye udfordring med både coatede og ikke coatede GPF (Gasoline Particulate Filter), som vil være på bilerne i 2017.