Oplæg med overraskelser
Der er mange om at lave service, men det er dog ikke alle og alt, man skal sige ja til. Nogenlunde sådan lød budskabet i et oplæg til vestjyske værksteder. Også rustgarantier blev berørt.
- Konkurrencen om kunderne er skærpet og specielt på det område, der omhandler service, er der mange knald-tilbud. Nu er det også muligt at byde på en opgave via nettet, og der kan man løbe ind i mange uforudsete problemer. Man skal dog passe på og udvise forsigtighed, for man har jo ikke set bilen, og det svarer lidt til at købe en bil ubeset, lød budskabet fra Frank Donslund.
Kommentaren affødte bifald og flere kommentarer, og da det havde lagt sig, uddybede han sin påstand nærmere. Her handlede det om, at der dels kunne være mange ubekendte i den ligning, og dels at de kunder, der lagde opgaverne ud på nettet, så værkstederne kunne byde på dem, tit er den slags kunder, som man kun ser én gang. Altså dem, som ikke er værd at samle på, sagde Frank Donslund.
Rustgaranti
Et af de andre områder der blev berørt, og som også kunne give problemer, var rustgarantien. Her understregede Frank Donslund, at selv om de uafhængige værksteder kan lave en service i garantiperioden med de samme forpligtigelser som et autoriseret mærkeværksted, kan den være kritisk med hensyn til rustgarantien. For når der først var et stempel i bogen, var man forpligtiget, og her lød rådet, at når det omhandlede rustgarantien, var det bedst at lade mærkeværkstedet tage sig af det med stemplet for den del af garantien.
- Det betyder ikke, at man skal sige nej til at lave service for kunden, for det kan sagtens være en god og loyal kunde, som man gerne vil beholde. Nej, det betyder kun, at man skal lade mærkeværkstedet foretage rusteftersynet, da man ellers selv kan komme til at hænge på forpligtigelserne.
Selvmål
At give tilbud på service til forholdsvis nye biler, kan ifølge Frank Donslund også give problemer.
- I en bils første leveår er der i reglen mange ting, der skal pudses af, og derfor er der tilsvarende mange opdateringer i den periode. Her skal man dog være opmærksom på, at adgangen til opdateringerne i nogle tilfælde koster en del. Og er det en kunde, som måske kun kommer én gang, er det ikke nødvendigvis det værd. Her kunne alternativet være, at lade kunden få bilen opdateret på et mærkeværksted, lød budskabet fra Frank Donslund.