23948sdkhjf

Træt af mispas på alternative dele

AutoMester-værksted står frem med kritik af A1-dele, som han og kollegerne helst går uden om, med mindre det kræves af forsikrings-selskaberne.
Jesper Hansen stod på sit AutoMester-værksted i midtjyske Skelhøje lidt uden for Viborg og bandede og baksede med en vangedel på en beskadiget Skoda Octavia fra 2007. Forsikringsselskabet, som har forsikret den skadede bil, havde krævet, at der skulle anvendes en billigere A1 del, for taksatoren gik naturligvis ud fra, at delen havde tilsvarende kvalitet som fabriksdelen, med dette var langt fra tilfældet: Beslaget til forlygte og kofanger var monteret forkert og i tyndere materiale end originalt. Beslaget til temperaturmåleren manglede, og svejsningen til bjergningsøjet var yderst mangelfuldt, ligesom clipshullerne var for store (se også boks).

Det seks mand store og 16 år gamle værksted, der laver cirka 20 autoskader om måneden, prøver så vidt muligt at undgå A1 dele – så hellere bruge brugte originaldele, der passer, så de i forvejen korte monteringstider i Autotaks kan dækkes ind, er holdningen. Tidligere har værkstedets mekanikere måttet svejse i A1-skærmes mangelfulde bukninger og banke metalfolder ud i lygterundinger, hvilket ikke ses på originalskærme. A1-dele er generelt langt fra så færdigbehandlede som OE-dele, mener fagfolkene ved liftene i Skelhøje.

Lovord var dråben

Denne gang var mispasningen med den alternative del og problemerne så store, at Jesper Hansen besluttede sig for at melde ud om problemet offentligt – især fordi han fortæller, at han og mange kolleger på landsdelens værksteder ofte taler om, hvor ringe A1-delene generelt er.

- Jeg havde lige læst flere artikler og debatindlæg i Motor-magasinet om kritik af Klokkerholm, hvor virksomheden forsvarede sig med, at deres dele er gode nok og modsvarer originale dele. Det kunne jeg slet ikke genkende og syntes, at virksomheden ikke skulle slippe af sted med at tørre den af så let. Det kan ikke være rigtig, at Klokkerholm kan hyle op om kvalitet i avisen, når alle mekanikere ryster på hovedet. Virksomheden må lære af deres fejl, hvis de vil have en plads i branchen. Men jeg understreger, at jeg intet personligt har imod Klokkerholm og hellere end gerne vil montere alternative dele, hvis de er i orden, så både jeg og forsikringsselskabet har en økonomisk fordel. Men at stå og bruge tre gange så lang tid på at tilpasse en alternativ del, og aflevere noget til kunden, der ikke er helt i orden, det er både træls og ikke økonomisk forsvarligt. Bilejeren har jo ikke selv været med til at tage beslutningen om at bruge en del, der forringer hans bil, skummer Jesper Hansen.

Fik fuld erstatning

Mekaniker-mesteren ringede straks til taksatoren, der fortalte, at Klokkerholm har garanteret korrekt pasform og original kvalitet overfor alle forsikringsselskaber, op at det var op til Klokkerholm og grossisten FTZ at udrede problemet.

Jesper Hansen bestilte resolut en original vangedel til cirka 400 kroner mere for at kunne blive færdig, for bilen hang på liften lige op til weekenden og involverede en kundebil, så alt i planlægningen ellers ville blive forskubbet.

Efterfølgende har Klokkerholm, via en henvendelse fra FTZ Viborg, indvilget i at betale fuld erstatning for såvel merudgiften til den originale del samt Autogården Skelhøjes ekstra tidsforbrug på to timer.

- Det havde jeg ikke troet, at Klokkerhom ville gøre. Jeg er positivt overrasket over, at de ret hurtigt har indvilget i at kreditere mig udgiften – men måske er det for lukke munden på kritik, efter den megen røre i andedammen i fagbladet og branchen om delenes kvalitet, siger Jesper Hansen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171