23948sdkhjf

SKAD: Dårlige A1-dele forringer bilernes sikkerhed

Mange SKAD værksteder og også ikke-medlemmer klager deres nød over problematiske alternative dele til karrosseribranchens organisation.
De såkaldte A1 alternative karrosseridele er fortsat et varmt diskussionsemne. Karrosseribranchens organisation SKAD, der de seneste år har haft stor fokus på kvalitet og trafiksikkerhed i forbindelse med skadesarbejde, melder, at man ofte bliver kontaktet af værksteder landet over med beretninger om problemer med A1 dele, som værkstederne kæmper med.

Nogle af disse værksteder er end ikke medlemmer af SKAD, fortæller direktør Thomas Krebs. Som for eksempel Autogården Skelhøje i artiklen her på siden, der tog kontakt til foreningen om en ringe vangedel.

- Det er for os en stor anerkendelse, at stadig flere kan se værdien af vores arbejde, men samtidigt er det en skuffelse, at der stadigvæk er store kvalitetsproblemer. Og det sker yderst sjældent, at et værksted – som her – vil stå frem med sin kritik. Hatten af for det, siger Thomas Krebs.

SKAD vurderer problemstillingen omkring vangedelen så vigtig, at man har valgt at forholde sig til den tekniske side af sagen, der drejer sig om en kofangerforstærkning af A1 kvalitet med nummer 67521941A1, der ifølge producent og leverandør skulle svare til en OE-del, altså til fabrikskvalitet.

- Den aktuelle sag har medført et stort tidsspilde for værkstedet, som ikke kunne levere til kunden på det aftalte tidspunkt. Samtidig udgør delen en væsentlig sikkerhedsforringelse. Gennem fire år har vi i SKAD aktivt arbejdet for at sætte fokus på trafiksikkerhed, kvalitet og korrekt opretning. Vi har gjort opmærksom på vigtigheden af at respektere deformationszoner og de meget avancerede konstruktioner, der findes i moderne biler, hvilket også omfatter dertil nøje udlagte karrosseridele med aktive sikkerhedsfunktioner. Flere forsikringsselskaber har valgt ikke at lytte til vores faglige kommunikation og påtvinger til stadighed værkstederne at anvende dele, der kan have direkte negativ indflydelse på trafiksikkerheden og betyder en væsentlig forringelse af bilens sikkerhed og værdi, siger Thomas Krebs.

SKAD-direktøren understreger, at karrosseriorganisationen ikke har noget imod alternative dele, hvis de passer og modsvarer original kvalitet. Han tilføjer, at Klokkerholm, med sin kreditering af værkstedets udgifter, må være klar over, at de har et problem.
Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.078