Danskerne ønsker grønne elbiler
Miljørigtige biler står højt på danskernes ønskeliste, når bilen skal skiftes ud til en elbil, men også afgiftsfritagelsen er afgørende, hvis det stigende elbilsalg skal fortsætte i Danmark. Det viser en ny undersøgelse fra elbiloperatøren Clever.
Den landsdækkende undersøgelse, som analysebureauet Wilke har lavet for Clever, omfatter 1034 danskere over 18 år med adgang til bil.
- Den lange tidshorisont indikerer en usikkerhed blandt forbrugerne i forhold til at investere i elbiler, så længe det ikke er afklaret, om elbilerne forsat skal afgiftsfritages. Det er en stor privatøkonomisk investering at købe bil, og derfor er det vigtigt at vide, hvilken fremtid man ser ind i, siger Lars Bording, adm. direktør i Clever.
Afgiftsfritagelsen sælger elbiler
Blandt dem, der vil købe en elbil inden for 1-2 år, er miljøhensyn det væsentligste argument, men de vil også købe den, fordi den er afgiftsfritaget og fordi strøm som drivmiddel er billigt. Det viser den landsdækkende undersøgelse, som analysebureauet Wilke har lavet for Clever. Her har 1034 danskere over 18 år med adgang til bil har deltaget.
- Ønsket om at køre grønt driver dem, som med stor sandsynlighed vil købe en elbil. Det står dog ikke alene – også det faktum, at elbiler i dag er fritaget for alle afgifter er af afgørende betydning for dem, der vil købe elbil inden for kort tid, og det er med til at understrege behovet for, at vi hurtigst muligt får en afklaring på, om elbiler også fremover vil være fritagede for registreringsafgift. Forbrugerne har brug for at føle sig trygge, siger Lars Bording.
Og som en nyligoffentliggjort undersøgelse fra Ingeniørforeningen IDA blandt 2004 dansker viste, så bakker danskerne op om afgiftsfritagelsen af elbiler. Undersøgelsen viste, at tre ud af fire danskere mener, at elbiler forsat skal være fritaget for registrerings- og ejerafgifter efter 1. januar 2016, hvilket ellers kan blive tilfældet, hvis politikerne på Christiansborg ikke finder en løsning.
Rækkevidde og infrastruktur udgør en barriere
Undersøgelsen afdækkker også, hvad der afholder danskerne fra at investere i elbil. Den største barriere er, at elbilens rækkevidde opleves som for kort, og at der ønskes mere infrastruktur – først derefter kommer det forhold, at prisen på elbilen opleves som for høj.
- Vi er vant til at købe bil efter marginalbehov, og derfor virker det angstprovokerende på mange at skulle køre i en elbil, som generelt har en kortere rækkevidde end de benzinbiler, vi kender. Faktum er dog, at elbilerne kan dække mere end 97 procent af danskernes køreture. Det viser data fra det store forskningsforsøg Test-en-elbil og fra DTU’s transportvaneundersøgelse, siger Lars Bording og fortsætter:
- Og ønsket om mere infrastruktur skal ses i det lys, at kun få er klar over, at en elbil primært vil blive tanket derhjemme på den ladeboks, man køber med bilen – man får faktisk sin egen "tankstation" som elbilist og slipper for at skulle køre på tanken. Det ved danskerne bare ikke, og derfor tror de fejlagtigt, at der skal være en ladestander på hvert gadehjørne – en stor del handler derfor også om uddannelse og om at tænke og tanke på nye måder, siger Lars Bording.