23948sdkhjf

Ombudsmand tjekker bilreklamer

Forbrugerombudsmanden har behandlet en række sager med bilimportører, som var på kant med markedsføringsloven.
MARKEDSFØRING Bilannoncer skal læses grundigt. Både af potentielle købere, men også af annoncørerne, før de offentliggøres. Senest er Renault blevet politianmeldt af ombudsmanden fordi, han mener, at prisnedsættelser og angivne førpriser fra en kampagne i 2013 ikke er reelle.

I fjor blev Citroën og Peugeot politianmeldt, fordi ombudsmanden fandt, at kreditoplysninger om finansiering ikke var på en fremtrædende plads, mens Ford fik en påtale for ikke at fortælle, at en meget billig Ka ikke kunne købes kontant, men krævede aftale om finansiering og renter. Året før fik Toyota og Citroën påtaler for at glemme at fortælle, at en garanteret mindstepris på den brugte bil var bundet på de dyreste versioner af Aygo og C1.

Mai R. Hansen, specialkonsulent hos forbrugerombudsmanden, mener dog ikke, at bilbranchen er værre end andre.

Men hun råder til, at man undersøger kreditforholdene og sammenligner med andre kreditmuligheder.

Iøjnefaldende oplysninger

- Bilen er den største investering efter huset, så der er tale om mange penge.

Kreditoplysningerne skal være vist på en iøjnefaldende måde i reklamer for finansieret køb af for eksempel biler. Så bliver forbrugerne lettere opmærksomme på oplysningerne. Det kan være om, hvor meget man samlet skal betale tilbage, de årlige kreditomkostninger i procent, og om renten er variabel eller fast, siger Mai R. Hansen.

Det er ikke kun bilbranchen, som er i søgelyset. Ombudsmanden har øje på en række branchers annoncering med kreditoplysninger.

Desuden er der et par sager mere med danske bilimportører på vej. Politiet har ikke taget stilling til, om der er grundlag for at rejse sigtelse i de tre kendte sager.

Per Alkestrup, afdelingschef i Juridisk og Teknisk Rådgivning hos FDM, mener ikke at bilimportørerne går længere end tidligere. Men han vurderer, at konkurrence får nogle importører til at stramme ordlyden.

- Det er ikke anderledes end før, men der mere fokus på området fra forbrugerombudsmanden, siger Per Alkestrup.

Skarpere konkurrence

En skærpet konkurrence over for privatleasing betyder måske også, at man undlader nogle oplysninger vedrørende finansiering. Der er ikke altid de oplysninger, der skal være. Men det er der ingen undskyldning for, tilføjer Per Alkestrup, som pointerer, at det også kan være bilforhandlere og leasingselskaber, som strammer budskabet.

De fleste sager bunder dog i fejl eller i, hvordan man tolker lovgivningen, mener Gunni Mikkelsen, adm. direktør hos De Danske Bilimportører.

De vil nu afstemme kravene sammen med forbrugerombudsmanden:

-Reglerne er klart defineret af markedsføringsloven. I de fleste tilfælde er der sket nogle svipsere eller forglemmelser. Der er ofte tale om en balance, for eksempel om hvor store skrifttyperne i en annonce skal være, siger han.

-Det er godt, at vi har en institution som Forbrugerombudsmanden til at holde øje med, at reglerne bliver overholdt. Vi er nu gået i tættere dialog med ombudsmanden for at sikre, at vi ser på reglerne med de samme briller, så vi undgår lignende sager i fremtiden, konstaterer han.

Alle oplysninger skal i øvrigt også være overskuelige at læse på tablet eller smartphone.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094