23948sdkhjf

B&O sælger bilaktiviteterne til amerikanske Harman

Samtlige medarbejdere i den danske virksomheds automotive-division overføres ved salget.
AUDIO Knap 1,2 milliarder kroner plus indtægter fra en licensaftale de næste 20 år fik danske Bang & Olufsen til at sælge sine bilaktiver i Automotive-divisionen til den amerikanske elektronikproducent Harman Corporation, skriver Ritzau Finans. B&O har i en årrække produceret og solgt højttalere og musikanlæg til bilmærker som Audi, Aston Martin, BMW og Mercedes-Benz. Aktien i Struer-virksomheden steg med 33 procent til 66,50 kroner efter offentliggørelsen af aftalen tirsdag.

Producenten Harman Corporation står bag en række hifi-produkter såsom Harman Kardon, JBL, AKG, Lexicon, Mark Levinson og Infinity. Harman beskæftiger over 14.000 ansatte, omsatte i 2012 for 36,5 milliarder kroner og har en markedsværdi over 65 milliarder kroner.

Harman vil overtage alle B&O’s automotive kundeprogrammer, og alle udviklings- og produktionsressourcer vil ligeledes blive overført til Harman.

B&O oplyser, at salget til Harman sker for at fokusere på kerneforretningen i de to brands Bang & Olufsen og B&O Play rettet mod forbrugere i detailledet.

Automotive-divisionen i B&O omsatte ifølge Ritzau Finans for 406 millioner kroner i de første ni måneder af regnskabsåret 2014/15. Driftsindtjeningen var på mellem 15 og 35 millioner kroner i samme periode.

Derudover har B&O sat sin Icepower-division, der producerer forstærkerenheder, til salg. Dermed er de to business to business-segmenter på vej ud af forretningen.

Endelig har B&O solgt sine aktier i Medicom, der producerer sundhedsteknologi, til Maj Invest for 16 millioner kroner.

- Det er umiddelbart lidt overraskende, at B&O sælger Automotive. Det virker også som en høj pris - det er to gange, hvad divisionen solgte for sidste år. Kigger man på det samlet, er det en betydelig forudbetaling og en løbende licensaftale, som de ser ud til at have stor tiltro til. Hvis man tager både det kortsigtede og det langsigtede med, svarer det til hele markedsværdien af B&O, siger Jesper Christensen, der følger Bang & Olufsen som analytiker hos Alm. Brand Markets, til Ritzau Finans.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11