AutoBranchen Danmark slår et nyt slag for lavere bilafgifter
Organisationen hilser udspil fra Liberal Alliance velkommen.
Det ser på nuværende tidspunkt ikke ud til, at regeringen har tænkt sig at leve op til løftet fra regeringsgrundlaget om en omlægning af registreringsafgiften på trods af, at den mindsker sikkerheden og øger forureningen.
Men nu bliver det i hvert fald tydeligt, hvem i Folketinget der ønsker en reduktion, og hvem der ikke gør. Liberal Alliance har fremsat et beslutningsforslag (B136) om en lettelse af registreringsafgiften på 1 pct. og en lettelse af benzin- og dieselafgiften på 1 pct.
- Vi kvitterer for vovemodet, mens de andre partier stikker hovedet i busken og er handlingslammede, selvom det er åbenlyst, at der skal ske noget med registreringsafgiften. En reduktion løser dog ikke nogle af de grundlæggende problemer med registreringsafgiften, og vi foretrukket en reel omlægning til en teknisk afgift i stedet for en marginal ændring af den eksisterende afgift, siger jens Brendstrup, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
I følge skatteministeriets egne beregninger er forslaget om lettelsen af afgifter selvfinansierende og mere til. Faktisk vil forslaget give en merindtægt til statskassen på 25 mio. kr. fordi mobiliteten vil forøges, grænsehandelen vil falde, og der vil være større incitament til at købe en lidt større og sikrere bil.
- Vi må samtidig understrege, at en marginal ændring i registreringsafgiften ikke løser problemet med, at afgiften er umulig at administrere for SKAT og for forhandlerne. En omlægning til teknisk afgift vil derfor give en kolossal administrativ lettelse, siger Jens Brendstrup.