Dengang Danmark producerede biler
Danmark var engang en betydende bilproducent og i runde tal blev der produceret omkring en million biler på dansk jord.
Fabrikken blev i løbet af halvtredserne ikke prioriteret særligt højt, og mængden af dansk producerede Ford biler svandt stille og roligt ind. Man tog konsekvensen, og Ford lukkede fabrikken i 1965. Man havde på det tidspunkt samlet og produceret ikke mindre end 325.482 Ford biler.
Huse af bilkasser
Delene til Ford-bilerne kom indpakket i kæmpestore trækasser fra Amerika, og en del af dette træ er blevet brugt til bygningen af kolonihavehusene i Sydhavnen i København, hvor flere står den dag i dag.
Delene til Ford-bilerne kom indpakket i kæmpestore trækasser fra Amerika, og en del af dette træ er blevet brugt til bygningen af kolonihavehusene i Sydhavnen i København, hvor flere står den dag i dag.
Danske GM og Opel biler
Da General Motors’ danske samlefabrik stod færdig i 1923, var William Knudsen i spidsen for hele GM-koncernen. Også General Motors’ ønskede at producere uden for USA, og igen var det William Knudsen, som foreslog Danmark. Fabrikken blev General Motors første samlefabrik uden for USA og Canada. Efter krigen blev GM’s gamle lokaler for små, og i 1947 kørte den sidste bil af båndet i de gamle lokaler. Man havde allerede før krigen bygget fabrikshaller i Aldersrogade, så dem tog man i brug, og med det fordobledes fabriksarealet i forhold til tidligere. I 1957 fejrede man, at man havde produceret ikke mindre end 200.000 danske GM-biler og i 1965, samtidig med Ford nedlagde deres produktion i Danmark, var man oppe på at producere 18 nye biler i timen.
Én million danske biler
Lægger man både de biler som Ford og GM producerede på dansk jord, når man alene op på 909.560 biler. Men ikke kun Ford og GM samlede biler. Dansk A/S Scania-Vabis fremstillede meget tidligt både person- og lastbiler. Bohnstedt-Pedersen samlede blandt andet DKW, Wanderer, Mercedes og Chrysler biler, DOMI samlede Morris og senere var der klargøring af BMC bilerne i Varde. Nordisk Diesel samlede Standard 8 og 10 samt Standard Vanguard. Disse tre mindre firmaer samlede kun få biler i forhold til de to store, og de havde heller ingen eksport, men et forsigtigt skøn er 25.000 til 50.000 biler, og det bringer det totale antal dansk samlede biler op omkring 950.000 biler.
Lægger man både de biler som Ford og GM producerede på dansk jord, når man alene op på 909.560 biler. Men ikke kun Ford og GM samlede biler. Dansk A/S Scania-Vabis fremstillede meget tidligt både person- og lastbiler. Bohnstedt-Pedersen samlede blandt andet DKW, Wanderer, Mercedes og Chrysler biler, DOMI samlede Morris og senere var der klargøring af BMC bilerne i Varde. Nordisk Diesel samlede Standard 8 og 10 samt Standard Vanguard. Disse tre mindre firmaer samlede kun få biler i forhold til de to store, og de havde heller ingen eksport, men et forsigtigt skøn er 25.000 til 50.000 biler, og det bringer det totale antal dansk samlede biler op omkring 950.000 biler.
Oliekrisen
Alt gik godt indtil omkring 1969, hvor det blev mere og mere tydeligt, at man var nødt til at producere flere biler for at kunne være rentable. Fra General Motors’ side beslutter man sig for at udvide fabrikken, så man kan forsyne hele Nordeuropa med dansk producerede GM- og Opel-biler.
Men ingen kunne dengang forudse de langtrækkende konsekvenser af den oliekrise, som i 1973 gav os bilfrie søndage og generelle hastigheder på 60 og 80 km/t. Nedgangen i bilsalget faldt som en raket.
Fra dansk side blev der ført forhandlinger med regeringen om at sætte afgiften ned på dansk producerede biler. Men der blev talt for døve øren, og tidligt i året 1974 tog man beslutningen om at lukke fabrikken. GM’s fabrik i Danmark nåede op på at lave ikke mindre end 584.098 biler i perioden fra 1923 indtil lukningen i 1974.
Artiklen er en del af temaet DBI 75 år.