Hyundai har nu rundet 100.000 biler i Danmark
Koreansk mærke er kommet langt siden lanceringen på de danske veje i 1992.
- Det er ingen hemmelighed, at de første Hyundai-biler ikke satte sindene i kog. Men både bilerne og priserne var ærlige – og kvaliteten ikke så ringe endda. Det var noget mange danskere kunne forholde sig til. Også dengang i starten af 1990’erne. Ærligheden gjorde Hyundai til et populært mærke, men ambitionerne var til mere end det, siger adm. direktør Mads Ries Lauvring.
Hyundai besluttede sig for at være et mærke kendt for nytænkning og høj kvalitet – anerkendt på linje med de etablerede mærker i Europa. Det førte til etableringen af designcentret i Frankfurt, Tyskland. Et center, som næsten øjeblikkeligt skabte et kvantespring fremad.
- Det, der adskiller Hyundai fra de andre asiatiske bilmærker er, at de er gået hele vejen. Det er ikke kun enkelte topmodeller og konceptbiler, som Hyundai vælger at designe i Europa. Det er alle deres nye modeller, som skal på det europæiske marked. Det betyder, at når danskerne vælger Hyundai i dag, får de et stærkt europæisk design. Det har gjort meget for køreegenskaber, sikkerhed og design. I den forstand er det ikke overraskende, at Hyundai har vundet flere designpriser de seneste år, udtaler Mads Ries Lauvring.
Kardinalpunkt
- Troen på sig selv omfatter også en unik garanti. Danskerne tilbydes sammen med resten af Europa fem års garanti uden kilometerbegrænsning. Det er der ingen andre, der matcher. Den tryghed, det giver, er helt sikkert et kardinalpunkt for mange og gør Hyundai til et af Danmarks mest solgte bilmærker, siger han.
Fremgangen kommer netop nu også til udtryk i nye moderne lokaler hos forhandlerne landet over. Målet er at skabe en oplevelse for kunderne, der svarer til de værdier, der kommer med Hyundai. Blandt dem tæller også nye veje for bæredygtighed. Hyundai står for eksempel bag verdens første serieproducerede brintbil; Hyundai ix35. Det gør samtidig Hyundai til førende på salg af brintbiler.
De mere end 100.000 biler af det koreanske mærke på de danske veje blev fejret med et stort åbent hus den 6.-7. juni hos alle landets forhandlere.
Artiklen er en del af temaet DBI 75 år.