23948sdkhjf

Nye tider for importørforening

DBI med ny chef og opgaver i en mere jomfruelig organisation.
FORMANDSKAB Selv om De Danske Bilimportører (DBI) i år kan fejre 75 års jubilæum, er der fortsat masser af livskraft i foreningen, som i dag drives af et lille sekretariat på blot tre medarbejdere.

Det mener bestyrelsesformanden på fjerde år, adm. direktør for Toyota Danmark A/S, Kristian Krapper.

- DBI hjælper medlemmerne med at få et overblik inden for en række forskellige områder. Det er vores eksistensberettigelse, at medlemmerne synes, det er værd at være med, siger Kristian Krapper.

- At DBI så lige kan fejre jubilæum, netop som foreningen er overgået til en ny fase, er noget tilfældigt, tilføjer han.

DBI har således inden for kort tid solgt bilstatistik­delen fra efter et længere forarbejde, mens håndteringen af miljøordningen efter en politisk beslutning er flyttet fra DBI.

- Bilstatistik har fyldt meget for DBI, men nu er denne opgave lagt uden for huset.

I dag tæller sekretariatet således kun tre personer, alle nye, med direktør Gunni Mikkelsen i spidsen.

- Vi har fået en ny chef og nye opgaver i en mere jomfruelig organisation, som Kristian Krapper udtrykker det.

Kristian Krapper

51 år ­­– født den 22. maj 1964.

Cand. merc. fra Handelshøjskolen. Kom til Toyota-importøren i 1990, som dengang var privatejet (Otto Hee), men som i 1999 blev fabriksejet.

Begyndte som produktchef og beskæftigede sig siden med varebiler, flådesalg, IT, HR, marketing, uddannelse og forhandler-området. Blev i 2003 direktør for Toyota Nordic A/S, inden han i 2006-2009 var direktør for Toyota Baltic (med bopæl i Estland).

Efter syv år væk fra den danske Toyota-organisation vendte han tilbage og blev adm. direktør i oktober 2009, hvor han afløste hollandske Bas Kasteel.

Kristian Krapper kom i bestyrelsen for DBI i april 2010, og blev bestyrelsesformand i april 2012, hvor han afløste Preben Stenkjær, Interdan.


Ingen konfrontation

- Inden for vores område er der utroligt meget vigtig lovgivning, hvor DBI forsøger at hjælpe medlemmerne, og hvor det er værd at være med. Det gælder eksempelvis inden for registreringsafgiftsloven, markedsføringsloven, mærkevarelovgivningen og persondatalovgivningen. Her forsøger vi at tage de tvister og retssager, der er nødvendige, eller indgår i dialog, for eksempel med Forbrugerombudsmanden i sagerne om uklarheder vedrørende bilannoncer (ÅOP), påpeger formanden.

- Jeg og den øvrige bestyrelse er sikker på, at DBI fortsat kan tilføre medlemmerne merværdi. Og med det nye setup i DBI har vi nu andre ting at bruge vores tid på samt fokus på at skabe stor værdi for medlemmerne, tilføjer han.

- Jeg lægger vægt på, at vi taler ordentligt med andre aktører og ikke er konfrontationssøgende, påpeger Kristian Krapper og tilføjer:

- Vi arbejder tæt sammen med eksempelvis Bilbranchen og FDM vedrørende bilafgifter. Vi gør det for at lære af hinanden og holde dialogen tæt. Politikerne lytter jo helt anderledes, når vi kommer tre organisationer samlet.

Kamp mod lov

Gennem årene har kampen om at ændre de høje danske registreringsafgifter fyldt meget hos DBI.

- Det er en meget uhensigtsmæssig lov, og vi vil blive ved med at påpege uhensigtsmæssighederne. Vi skal af med den værdibaserede afgift, og her er vi enige med Bilbranchen og FDM, siger Kristian Krapper og tilføjer:

- Mens en tysk gymnasielærer fint har råd til at køre i en C- eller D-segment bil, kører hans danske kollega typisk en væsentligt mindre eller ældre brugt bil. Hvorfor synes politikerne, at det skal være sådan, og hvorfor finder danskerne sig i det?

Stærkt net

DBI-formanden har en 25 år lang karriere hos Toyota bag sig, idet han begyndte hos Otto Hee tilbage i 1990.

Dengang var Toyota det største danske bilmærke i ti år frem til 1995.

- Det er ikke et vigtigt mål i sig selv at være nr. 1, men det er vigtigt at sælge mange biler, fordi eftermarkedet dengang var meget lukrativt, siger Kristian Krapper, som husker, at der allerede dengang var et ”fantastisk langsigtet kundefokus hos Toyota” i 1990’erne.

- Otto Hee opbyggede et meget stærkt forhandlernet, fordi fokus var langsigtet, mener Krapper.

I løbet af en periode på ti år reducerede Toyota antallet af forhandlere fra 90 til 60 og siden til 30. I dag er status 27 ejere med i alt 68 bilhuse.

- Selv har vi hos Toyota sendt 40.000 Aygo ud på de danske veje. Vi er også glade for de helt små biler. Det handler jo om at hjælpe kunderne, mener Kristian Krapper.

- I den generation, som arbejder i branchen i dag, går det ikke, at importøren blot fortæller forhandleren, hvad han skal gøre. Selv om det ikke er alle ting, importører og forhandlere er enige om, er det i dag i langt højere grad et samarbejde mellem de to parter. Og jeg ser bestemt gode muligheder i samarbejdet importør/forhandler i årene fremover.

Artiklen er en del af temaet DBI 75 år.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098