23948sdkhjf

Teknikkens Temadag om nye bilteknologier

FTZ akademi, Bosch og Bridgestone sætter over to temadage i september fokus på den sidste nye udvikling i bilerne og betydningen for værkstederne.
VIDEN Avancerede sikkerheds- og komfortsystemer, der tidligere kun var at finde i luksusbiler, flytter hurtigere end nogensinde ned i mellemklassebilerne. Det giver masser af nye udfordringer for de frie værksteder, der, i langt højere grad end tidligere, skal være forberedt på at kunne håndtere DAS systemer (driver assist systemer,) hvor kamera og sensorer styrer stadig flere systemer i bilen, og hvor værkstedet skal være i stand til at fejlfinde og justere.

Derudover er El- og Hybridbilerne langsomt, men sikkert, ved at brede sig, og på et tidspunkt skal værkstederne til at tage en beslutning om at ville og kunne servicere disse biler også.

Værkstederne skal have det rigtige udstyr og den rigtige uddannelse til medarbejderne til at klare disse opgaver, og her er der mange spændende tiltag på vej, og nogle af dem er allerede på markedet.

Først til mølle

Derfor sætter FTZ Akademi, i samarbejde med Bosch og Bridgestone fokus på udviklingen på to temadag torsdag den 3. og fredag den 4. september i Fredericia Messecenter. Begge dage fra klokken 09-15.

Der er plads til 250 deltagere per dag efter først til mølle-pricippet, med tilmelding på FTZ WEB katalog, Programmet er det samme begge dage.

FTZ Akademi vil på temadagen præsentere en kursusplan, der kan sikre, at de frie værksteder har muligheden for at gøre sig klar til en spændende fremtid, både hvad angår den tekniske ekspertise på værkstedet, investering i det rigtige udstyr, og ligeledes med kursustilbud til indehaveren vedrørende drift af værkstedet og håndteringen af kunderne.

FTZ akademi præsenterer derudover en stor del af de El- og Hybridbiler, der i dag kan købes i Danmark,

og der vil være mulighed for en prøvetur i en af disse biler.

Seks områder under lup

Temadagen sætter således fokus på følgende seks områder:

- Drive Assistent Systemer (Adaptiv cruise control - Lane Assistant - Aut. Lysstyring osv)

- Det trådløse værksted - (Trådløs kommunikation mellem alle værkstedets testere/udstyr)

- Lysteknologi (Zenon - LED - Laser lys - Funktion og justering)

- Dæk og mobilitet - (Run Flat - TPMS - Nye dæktyper)

- El og Hybrid biler - (Prøvekørsel på køreteknisk anlæg)

- Den nye teknologi og værkstedernes udfordring - hvad stiller det af krav til uddannelse og udstyr for værkstedet.

Dæk, mobilitet og overvågning
Bridgestone er med på Teknikkens Temadag og sætter fokus på sikkerhed og miljø ved at præsentere dæk-teknologier, der allerede er på markedet, og som samtidig tegner fremtiden: Mobilitet og sikkerhed er afgørende argumenter for Run-flat teknologien, på temadagen vil disse dæk blive præsenteret, og der vil være mulighed for at opleve Run-flat dæk i praksis.
Moderne biler, herunder El- og Hybridbiler, stiller specielt store krav til dæk med lav rullemodstand. Bridgestone vil præsentere eksempler på dæk, specielt udviklet til denne type af biler, der kan opleves ved prøvekørsel af BMW i3.
Overvågningen af tryktab for dæk er lovpligtigt for nyregistreringer fra 1. november 2014. Bridgestone præsenterer derfor løsningsmuligheder for servicering af TPMS/RDKS systemer krydret med funktionaliteten af indirekte og direkte dæktrykssystemer, der findes på markedet.


DAS - Driver Assistance Systems
Bosch vil på Teknikkens temadag komme med deres bud på Assisted Cruise Control (ACC) med radar sensorer, advarselssystemer for vognbaneskift med kameraer bag forruden samt night-vision systemer, der i dag er del af standardudstyret i flere modeller fra eksempelvis Volkswagen, Audi, Skoda og Seat. De nyeste Driver Assistance Systemer (DAS) kræver regelmæssig vedligeholdelse og kalibrering, f.eks. efter en ulykke, udskiftning af forruden eller ved reparation på undervognen. Trenden for biler med moderne komfortelektronik er stigende, og forventningen for 2015 er, at 15-25 procent af alle nye køretøjer vil være udstyret med en eller anden form for DAS funktion. I 2020 forventes andelen at være 50 procent af alle mellemklassekøretøjer.
Kalibrering og justering af DAS komfortelektronik kræver investering i nye værktøjer og efteruddannelse af personalet for at kunne foretage korrekt serviceeftersyn på eget værksted. Et simpelt rudeskift kræver i visse tilfælde en komplet 4-hjulsudmåling efterfulgt af en statisk kalibrering af radarenheden med eksempelvis DAS 1000 fra Bosch. Se det demonstreret i praksis på temadagen.


Det trådløse værksted
Identifikation af samme køretøj foretages ofte flere gange med forskelligt testudstyr under et serviceeftersyn. Hver tester har sit eget format og udskriftrapport, hvilket gør det sværere at bogføre og printe til kunden. Bosch udvikler nu en ny software-platform kaldet ”Connected Workshop”, som skal standardisere værkstedernes processer for at sikre højere kvalitet og hurtigere arbejdsgange. Lige fra identifikation af køretøj, indgangskontrol og til endelig reparation. I fremtiden vil alt Bosch testudstyr kommunikere trådløst i et samlet netværk, hvor alle testresultater og kundedata gemmes. Alle værdier kan herefter printes i samme format. Se det demonstreret i praksis på temadagen.


Justering af moderne lygtesystemer
Inden for de sidste 10 år er der sket meget i udviklingen af nye lysteknologier og forlygtesystemer. Moderne Xenon og LED systemer er blevet meget populære. Disse nye lygtesystemer kan være umulige at justere med den nødvendige præcision ved hjælp af konventionelle, analoge lygteindstillingsapparater. Lygtesystemer med adaptivt kurvelys og dynamiske, blændfri lygter hæver endnu engang barren for, hvad analoge apparater kan leve op til. Flere af de nye systemer kræver også, at de sættes i kalibreringstilstand med egnet testudstyr, inden justeringen kan finde sted. Derfor har Bosch udviklet et digitalt, kamerabaseret lygteindstillingsapparat, der muliggør en nøjagtig evaluering og justering af lyssystemer som; Xenon, LED og Halogen. Se det demonstreret i praksis på temadagen.
Digital teknologi giver præcis lygteindstilling: På grund af det blå skær, der omkranser lyset fra Xenon og LED forlygter, er det meget svært for det menneskelige øje at se præcist, hvor knækpunktet ”cut-off line” befinder sig. Ved brug af analoge lygteindstillingsapparater er resultatet ofte, at man justerer lygten for højt eller for lavt. Dette kan være til gene for enten bilisten, på grund af manglende lys på vejen, eller de modkørende, der blændes af lyset. I visse tilfælde vil den automatiske langtlys-assistent melde fejl.


Ændret tysk lovgivning
De tyske myndigheder måtte reagere på de nye, tekniske udfordringer og har derfor revideret retningslinjerne for kontrol af forlygter under den generelle inspektion. Det er blandt andet pålagt synsværkstederne at have et klart afmærket område til kontrol af lygtesystemer. Dette område skal have en nivellering med en nøjagtighed på +/- 1 mm pr. meter, og det skal være visuelt afmærket som separat testområde. De nye retningslinjer trådte i kraft for alle tyske synsværksteder pr. 1. januar 2015 med en overgangsperiode på to år for værksteder med eksisterende inspektionsområder.




Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141