23948sdkhjf

3D vil revolutionere bilsalget

Ny teknologi sætter øget fart på digitalisering og vil skabe nye købsoplevelser.
IT To it-mastodonter har slået sig sammen om en ny ambitiøs løsning, der skal digitalisere bilsalget i endnu højere grad end tidligere.

At opleve og købe en ny bil bliver nemlig fremover en helt igennem virtuel oplevelse ifølge konsulentfirmaet Frost & Sullivans analyse, der har kastet et blik ud i fremtiden for bilhandel.

It-selskaberne IBM og ZeroLight har sammen skabt en næste generations 3D-løsning, der tillader kunden at se, opleve, føle og tage en virtuel prøvekøretur i en bil ved blot et enkelt tryk på en knap.

Brugeren vil altså både kunne åbne døre, bagagerum og motorhjelm såvel som kunne tænde forlygterne, starte motoren og testkøre bilen i den virtuelle verden – endda i omgivelser efter eget valg. Derudover vil man kunne se den kørende bil fra alle tænkelige vinkler og tilpasse udstyr og udseende i samme ombæring. Alt sammen i én samlet, digital oplevelse.

Milliardinvesteringer forude

- Ved at zoome ind på de helt små detaljer, ved at åbne døre og bagagerum, ved at tænde og høre motoren brøle og ved at lade kunden tage en virtuel prøvetur i selvvalgte omgivelser, vækker denne nye løsning både bilen og købeoplevelsen til live – virtuelt,” siger Catherine Hutt, der er konsulent i Frost & Sullivan.

Frost & Sullivans analyse konkluderer, at producenter alene i 2016 vil investere op imod 5 milliarder dollars i digitalisering og åbne mere end 100 digitale showrooms verden over. Samtidig med denne finansielle investering vil gulvene i de allerede eksisterende showrooms sandsynligvis få dedikeret mellem 20 og 30 procent af pladsen til digital teknologi fremfor fysiske biludstillinger. Desuden forudser Frost & Sullivan, at størrelsen af showrooms generelt vil være op til 20 procent mindre, når vi når 2020.

- Teknologien til at overkomme de almindelige begrænsninger ved bilhandel eksisterer nu og vil ændre bilhandlen, som verden kender den i dag. IBM og ZeroLight’s nye 3D-løsning muliggør en oplevelse, der er så virkelig, at travle storbymennesker ikke længere behøver at rejse udenbys for at finde en bilforhandler, og de, der besøger en fysisk forhandler vil få en helt ny og spændende købsoplevelse,” fortæller Catherine Hutt.

Både bilproducenter og forhandlere anerkender ifølge Frost & Sullivan denne gennemgribende digitalisering, som vil tage endnu mere fart de kommende ti år, og ser i højere grad de store pengebeløb som en investering fremfor en udgift. frpe
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062