Toneangivende rådgiver kritiserer aftale om afgifter
Peter Loft mener, at bilafgifterne i den nye aftale ryger ned i finansministeriets sorte hul.
- Provenuberegningerne i det lovforslag, skatteministeriet netop har udsendt, er helt i overensstemmelse med gængs praksis – men alligevel er der nogle forhold, som ud fra en almindelig lægmandsbetragtning må undre, påpeger Peter Loft, der er ansat som særlig rådgiver i AutoBranchen Danmark.
For det første er det bemærkelsesværdigt, at en skærpelse af beskatningen af elbiler koster det offentlige penge:
- Normalt skulle man tro, at skærpede beskatningsregler også giver øget offentligt provenu. Når dette forslag koster penge, skyldes det, at man budgetteknisk havde kalkuleret med, at de lempelige afgiftsregler for elbiler ophørte med udgangen af 2015. Pengene er så at sige røget ned i finansministeriets sorte hul, uden at nogen rigtig opdagede det. Når de samme penge så skal tages op igen, så må borgerne til lommerne, forklarer Peter Loft.
Fald i stigning i salg af elbiler?
For det andet fremgår det af lovforslaget, at man regner med, at udgifterne til de fortsatte – men dog indskrænkede – lempelige regler for elbiler vil stige i de kommende år:
- Umiddelbart skulle man tro, at når afgifterne for elbiler trods alt stiger ret markant i de kommende år, så vil salget af elbiler falde. Trods fuld afgiftsfritagelse hidtil har elbilernes kommercielle gennembrud ladet vente på sig. Højere afgifter vil næppe fremme salget af elbiler. Men ifølge lovforslaget vil salget altså stige – og derfor vil den begrænsede afgiftsfritagelse koste flere penge i de kommende år, fortsætter Peter Loft.
Regeringen har ellers indført et såkaldt skatte- og byrdestop. En provenuneutral omlægning af bilafgifterne er dog undtaget fra skattestoppet.
- Men hvis nu elbilsalget ikke stiger som forudsat, så er omlægningen ikke provenuneutral. Har forligsparterne i denne situation forpligtet sig til en nedsættelse af bilafgifterne?” spørger Peter Loft.
Af budgettekniske årsager er de afgiftsforhøjelser, som skal finansiere de forventede merudgifter de kommende år, allerede vedtaget, men parterne er enige om at forhandle de kommende afgiftsstigninger endeligt på plads i 2016.
- Det bliver spændende at se, om disse forhandlinger vil ændre på de allerede gennemførte afgiftsforhøjelser. Et ukvalificeret gæt er, at det vil de ikke, lyder det fra den tidligere departementschef.
Allerede solgte valutabiler
Den del af finansieringen, der vedrører såkaldte valutaudlejningsbiler, omfatter i virkeligheden biler, der allerede er solgt og kører på vejene. Det skyldes, at der ingen overgangsregler er lavet for disse biler, uanset at det er kutyme at aftale, at bilerne leveres til et udlejningsfirma, og derefter tilbagekøbes til en allerede aftalt pris efter 6 eller 12 måneder. bauer