Ny elafgift udskyder gennembrud for elbiler
Regeringen sætter en stopper for et større netværk til at fylde strøm på tusindevis elbils-batterier, frygter dansk operatør.
- Det brede folkelige gennembrud for elbiler bliver desværre udskudt med de afgifter, der nu lægges på elbiler, siger Casper Kirketerp-Møller.
- Det er en prioritering. Regeringen har ikke helt uventet valgt at skære ned på dette miljøfremmende initiativ. Det er selvfølgelig ærgerligt, fortsætter Casper Kirketerp-Møller.
Han opfordrer politikerne til at besinde sig og undlade at lægge afgift på virksomheders opladning af elbiler. Lovudkastet, der udmønter Venstreregeringens aftale med S, DF og R om udfasning af nulafgiften for elbiler, fjerner godtgørelsen for elafgiften for både private og virksomheder.
De nøjes indtil slutningen af december med en minimumsafgift på 0,4 øre/kWh. Den fulde afgift er i dag 87,8 øre/kWh før moms, som stiger til 88,5 øre/kWh til nytår.
Ny afgift på erhvervsliv
Fritagelsen for opladning via en ladeboks på hjemmeadressen er en midlertidig ordning, der følger den forlængede nulafgift for elbiler til 2015 ud, fremhæver Clevers direktør.
Derimod betragter han det som en ny afgift på virksomheder, når fritagelsen for processtrøm fjernes.
- Den ny særlov rammer alle, der bruger elbiler – Clever, virksomheder med puljebiler, budfirmaer, Postdanmark. Vi vil fortsat sørge for, at danske elbilister har gode muligheder for at oplade deres biler hurtigt både derhjemme og på farten i en af Europas bedste infrastrukturer. Vi vil selvfølgelig kigge på mængden af elbiler og de nye afgifter, der muligvis skal lægges på, hvis loven kommer igennem, siger Casper Kirketerp-Møller.
Med andre ord kan udrulningstempoet blive langsommere, men der opstilles alligevel flere ladestandere næste år.
- Vi kender ikke effekten af de nye afgifter, men vi tror stadig på, at det kræver et solidt offentligt opladningsnetværk for at gøre elbiler attraktive. Hvis elbiler bliver hårdere ramt end forventet, vil vi selvfølgelig tilpasse vores forretning, siger Casper Kirketerp-Møller.
Han forventer et status quo-marked i 2016 i forhold til 2015 med undtagelse af Tesla, der bliver hårdt ramt af afgifter.
- Med den lovgivning, der er lagt op til, vil el forbrugt til opladning straffes afgiftsmæssigt mere end benzin på energiindholdet, dvs. el bliver massivt højere beskattet end det traditionelle brændstof, anfører Casper Kirketerp-Møller.
Staten vil ifølge Clevers beregning få 8,01 kroner i afgift per liter ”strømbenzin”, altså i elafgift omregnet til benzin, hvis lovudkastet bliver vedtaget uændret til jul. Staten opkræver 4,18 kr./liter på benzin og 2,71 kr. på en liter diesel.