Fingrene i kagedåsen
Den ugentlige leder fra autobranchens uafhængige fagblad.
I flere år har vi efterhånden fortalt om brancheaktøren Autobutlers tiltag, der langt fra altid er blevet taget godt imod af dele af autobranchen. Alligevel har virksomheden bidt sig fast med en tilsyneladende ok kundeportefølje af værksteder, brugere og annoncører via sin pointe om at skabe gennemsigtighed i reparationsmarkedet og øget arbejdsmængde for dem, der bruger muligheden. Nu udvider portalen igen med endnu en partner. Comparo.dk, der har vundet Penge & Privatøkonomis pris for bedste forsikringsprodukt, fortæller på sin hjemmeside sin mission om at ”skabe en uovertruffen tjeneste så nem at bruge, at du ikke læger mærke til magien, der foregår under motorhjelmen”. Her kan forbrugere beregne priser på blandt andet bilforsikring og billån. Altså de elementer, der giver smør på brødet i mange bilsalgsforretninger. Det skal blive interessant at se, hvordan dette samarbejde udmønter sig – ikke mindst i forhold til autobranchens øvrige aktører.
Samtidig kan vi i denne uges fagblad berette om endnu en aktør, der vover sig ind som mellemled i bilsalgssegmentet. AutoOffer er den nye platform, der skal skabe transparens hvad angår nybilspriser i rabatjunglen overfor forbrugerne. Så nu er der endnu en aktør, der gerne vil have en bid af kagen – men som måske ender med at blive taget med fingrene i kagedåsen af autobranchen. Hørte vi nogen sige ”fordyrende mellemled” eller ”prispresser”? Tjo, men for den gode købmand i autobranchen giver digitaliseringens gennemsigtighed på internettet sikkert stadig gode muligheder for kreative løsninger. Vi hører gerne om dem.