Microsoft og Volvo indgår samarbejde
De to selskaber vil udvikle næste generation af bilteknologier.
Samarbejdsområderne mellem de to store virksomheder kan fremover inkludere teknologier til autonom kørsel og indsamling af data fra biler som basis for nye serviceydelser.
- HoloLens giver frihed til at skabe en skræddersyet oplevelse, som kunderne selv kan styre. Tænk for eksempel på at bruge mixed reality til at vælge den type bil, man foretrækker – til at se farver, fælge eller få bedre forståelse for de detaljer, serviceydelser og tilvalg, der kan leveres, siger Björn Anwall, chef for Marketing, Salg og Service hos Volvo Cars.
Ifølge Björn Anwall vil HoloLens-teknologi måske også kunne gøre det muligt for bilforhandlere at forlade deres forretninger og opsøge kunderne i f.eks. indkøbscentre og på hovedgader forsynet med en bilkonfigurator. På den måde skabes nye salgskanaler, ligesom bilerne kan blive vist for et langt større publikum.
Informationsdeling
- Vi glæder os til at skulle arbejde sammen med Volvo om et nyt syn på, hvad der kan lade sig gøre inden for design, oplevelse og køb af biler. Det er spændende at deltage i denne kombination af teknologi og design med mennesket i fokus, siger Scott Erickson, seniorchef i HoloLens divisionen af Microsoft Corp.
Det nye samarbejde mellem Volvo og Microsoft markerer begyndelsen på en længere periode, hvor de to store virksomheder retter fokus mod en række nye teknologier, alle med forbindelse til bilindustrien.
Et område bliver autonom kørsel. Volvo er kendt for bilsikkerhed og går forrest, når det drejer sig om autonom kørsel og tilslutningsmuligheder til biler.
Et andet samarbejdsområde forventes at blive informationsdeling mellem biler og deres førere med henblik på at gøre køreoplevelsen bedre og forbedre sikkerheden ved hjælp af forventningsanalyser.
- Vi er meget glade for at kunne indgå et innovationssamarbejde med Microsoft inden for fremtidig mobilitet, siger Klas Bendrik, informationschef hos Volvo Cars.
- De teknologier, vi har til rådighed i dag, gør det muligt for os at opnå ikke bare en mere bæredygtig og kollisionsfri fremtid, men også at kunne bibringe vores kunder og samfundet nye fordele. Sammen med Microsoft er det vores mål at blive pioner på omådet.